Kiezen uit onmacht

6 mei 2013

Kiezen uit onmacht

OLDAMBT 11-04-2013 Het college Oldambt voelt zich onmachtig ten opzichte van de huidige en komende bezuinigingsronden en schuift hun verantwoordelijkheid door naar de inwoners en noemt dit eigen kracht van de mensen. Het college verwacht iets van de bewoners in Oldambt wat ze zelf niet kunnen of willen bieden: Krachtige besluitvorming!

Dit heeft drie wethouders overigens niet gehinderd in het accepteren van een loonsverhoging van 25% in april dit jaar. Het is een schrijnende vertoning, waar helaas veel andere politieke partijen zich comfortabel bij voelen in de raad van Oldambt. Onder het mom van de kerntakendiscussie worden bezuinigingen uitgevoerd die nodig zijn om de financiën van de gemeente op orde te krijgen en te houden. Bezuinigingen die zijn ontstaan omdat het vorige en het huidige kabinet Rutte hun bezuinigingen naar de gemeenten hebben door geschoven. Hierdoor ontstaan er gaten in de begroting van de gemeente Oldambt en die moeten worden opgelost. De SP vindt ook dat er bezuinigd moet worden, maar dan op basis van een duidelijke visie van het college. Dat is heel iets anders dan te kiezen op basis van kerntaken. Dat kunnen ambtenaren veel beter. De SP vindt het bizar dat het mogelijk is binnen een kerntakendiscussie de verschillende partijvisies binnen de gemeenteraad te versmelten voordat er een publiek debat binnen de gemeenteraad heeft plaats gevonden. De deelnemende partijen kunnen dan net zo goed gaan fuseren. Partijen die mee doen in deze kerntakendiscussie geven immers hun identiteit op. Laat het duidelijk zijn, de SP doet niet mee met dit soort breed gedragen achterkamertjespolitiek, waarbij het college net zo hard weg loopt voor zijn verantwoordelijkheden als het huidige kabinet. Zij zijn toch de bestuurders? Zij maken toch het beleid en voeren uit? De collegepartijen in het Oldambt doen hier niet voor onder en proberen zich te verschuilen tussen de oppositiepartijen. Dit toont niet alleen een gebrek aan van visie en beleid, maar ze lopen ook weg voor hun verantwoordelijkheid. Ze controleren niet meer maar kruipen met zijn allen veilig onder moedersparaplu. Er wordt een duur “geitenwollensokkenbureau” ingezet welke het college en de gemeenteraad gaat ondersteunen in een duur proces. Dit bureau durft conserverend tegenover renderend te zetten. Dit is wel een erg simpele maar geniepig sturende benadering van de werkelijkheid. Weten de partijen straks nog wel wat ze zelf vinden en wat hun is aan gepraat?
“Kiezen vanuit kracht” wordt het ondersteunende stuk genoemd. Het elitaire druipt er vanaf. Wie kracht heeft kan kiezen. Hiermee wordt bedoeld dat je verantwoordelijk bent voor je succes, maar ook voor je eigen problemen en nog erger… je eigen ellende. Of je invloed hebt op je probleem doet er dan niet meer toe. De overheid, in dit geval het college voelt zich niet meer verplicht te helpen. Een schrijnend voorbeeld is het afschaffen van het schoolzwemmen. Voor een luizige besparing van 35.000 euro neemt ons college nu het risico dat er meer kinderen kunnen verdrinken binnen onze gemeente. Volgens wethouder Boon kunnen ouders vanuit eigen kracht dit immers (zwemles) zelf regelen. Hoe blind kun je zijn? De SP vindt het een schande dat over de ruggen van kinderen die niets te kiezen hebben bezuinigd gaat worden. En dit is nog maar het begin. Er wordt gezegd dat de meest kwetsbaren worden ontzien, maar in het eerste de beste voorbeeld van het kerntakenstuk wordt het opheffen van de participatiefonds genoemd. De trend is gezet. Met de bezuinigingen en de dreigende ontslagen in de thuiszorg zullen het aantal kwetsbaren toenemen. Vanuit de kerntakenwaan zullen deze mensen het uitstekend gaan redden op eigen kracht volgens de kerntakenpartijen. Als het aan de rechtse partijen ligt zoals D66, PO, VVD en inmiddels ook de PvdA is menselijke waardigheid en gelijkwaardigheid van ondergeschikt belang en gaan wij naar een gemeente van winnaars en verliezers. Het is je eigen schuld dat je wint en het is ook je eigen schuld dat je verliest. Vanuit de solidariteitsgedachte kan en wil de SP niet mee gaan in deze zwart-wit tunnelvisie die het college de gemeenteraad als zoete koek voorhoudt.
De SP wil en kan vanuit zijn overtuiging en visie niet mee doen aan het bezuinigingsproces “de kerntakendiscussie” wat niets anders is dan een breekijzer om alles wat ons lief is binnen onze gemeenschap kapot te maken.

Met vriendelijke groet,

SP fractie Oldambt