PERSBERICHT SP SCHEEMDA

24 mei 2006

PERSBERICHT SP SCHEEMDA

SP SCHEEMDA WIL BURGERS RAADPLEGEN OVER HERINDELING

De herindeling met als doel de samenvoeging van de gemeenten Scheemda, Reiderland en Winschoten is niet met gejuich ontvangen bij de SP in Scheemda. "Ongelofelijk dat de provincie de mensen iets door de strot probeert te drukken, zonder de bugers te raadplegen", aldus Gerard Strikker, fractievoorzitter van de SP in Scheemda. "Dhr. Bleker gaat de komende weken -on tour- om de burgers te overtuigen van de noodzaak om voor de herindeling te kiezen, samen met de regerende partijen in Scheemda, Reiderland en Winschoten.
Op dit moment is er slechts EUR 200.000,- toegezegd voor de de herindeling plus ambtelijke ondersteuning vanuit de provincie. Een meerjaren visie ontbreekt, andere varianten m.b.t. de herindeling zijn volgens de provincie onbespreekbaar. "We hebben het gevoel dat de herindeling ons door de strot wordt geduwd om eventuele lijken in de kast op te vangen aangaande De Blauwe Stad. De SP in Scheemda is tegen een herindeling op deze gronden. Varianten en grenscorrecties zijn volgens de provincie onbespreekbaar". De SP Heeft kortgeleden samen met andere partijen de motie van de CU van harte ondersteund om de mogelijkheid van een correctief referendum in te voeren binnen de gemeente Scheemda. "Wij willen gebruik maken van de mogelijkheid om een volksraadpleging te houden; een referendum of een officiële volksraadpleging in een andere vorm", aldus Strikker.
De provincie wil voor juli 2006 weten of de betrokken gemeenten zelf het initiatief gaan nemen m.b.t. samenvoeging (of niet). De SP in Scheemda wil graag weten of de burger (eventueel achteraf) de samenvoeging kunnen afkeuren.
Strikker: Älleen met steun van de bevolking kun je een ingrijpende beslissing als deze doorvoeren.Hoe kun je anders aan de inwoners binnen de gemeente Scheemda uitleggen dat we in een democratisch land wonen