Goed nieuws voor de mensen met een minimum inkomen:

2 juli 2007

Goed nieuws voor de mensen met een minimum inkomen:

Op dinsdag 26 juni jl. heeft SP wethouder Hendrik van der Ham tijdens de vergadering van de commissie BMW bekend gemaakt dat het dagelijks bestuur van de IGSD heeft besloten tot een forse uitbreiding van de voorzieningen vanuit het minimabeleid.

Aanleiding was de motie van de SP Scheemda waarin gevraagd was om de inkomensgrens om in aanmerking te komen voor bijzondere bijstand te verhogen van 110 naar 115%. In Reiderland werden door de fracties van de SP en de PvdA nadere voorstellen voorbereid met betrekking tot het minimabeleid, onder meer uitbreiding van het participatiefonds ten behoeve van 65plussers, chronisch zieken en kinderen en jongeren.De Scheemder motie en de Reiderlandse voorstellen resulteerde in het besluit om het minimabeleid door te ontwikkelen.Het besluit van het dagelijks bestuur van de IGSD omvat onder meer:
- de keuze om voor het totale werkgebeid een eenduidig minimabeleid te voeren
- de inkomensgrens voor het minimabeleid vast te stellen op 115% van het bijstandsniveau
- met ziektekostenverzekeraar Menzis trachten tot overeenstemming te komen dat de inkomensgrens voor de collectieve ziektekostenverzekering wordt gesteld op 115%
- bij de draagkrachtberekening voor toekenning van bijzondere bijstand wordt geen rekening gehouden met de vakantietoelage
- het participatiefonds uitbreiden met vergoedingen voor vaste telefoon en locale krant voor 65plussers en chronisch zieken
- het participatiefonds uitbreiden met vergoedingen voor sport- en zwemkleding naast vergoedingen abonnementen en lidmaatschappen van verenigingen en clubs
- het participatiefonds uitbreiden met een zogenaamd fietspakket van 500 euro voor kinderen die voor het eerst naar de middelbare school gaan
- het opstellen van een actief voorlichtingsplan betreffende het minimabeleid.

De SP Reiderland is tevreden met deze plannen. We blijven deontwikkelingen volgen.