Jaaroverzicht 2006 – 2007 SP afdeling Reiderland

5 september 2007

Jaaroverzicht 2006 – 2007 SP afdeling Reiderland

Leden
In september 2006 had de afdeling (inclusief Bellingwedde) 95 leden.
Op dit moment heeft de afdeling Reiderland (zonder Bellingwedde) 76 leden en heeft de afdeling Bellingwedde 60 leden. In totaal is dat 136 leden.
Over hetzelfde gebied is het ledenaantal gestegen met 41 leden. Er is nog steeds sprake van groei.
Vorige ledenvergadering was op september 2006 is de Akkerschans in Nieuweschans. Er is toen een nieuw bestuur benoemd van 5 leden.

Verkiezingen
Het afgelopen jaar zijn er twee verkiezingen geweest.
In november 2006 de verkiezingen voor de Tweede Kamer en in maart 2007 de verkiezingen voor de Provinciale Staten.
De SP steeg bij de Tweede kamerverkiezingen van 2006 landelijk van 6,32% naar 16,58%. In zetels betekent dat dat de SP in de Tweede Kamer is gegroeid van 9 naar 25 zetels. De coalitiebesprekingen hebben niet geleid tot een coalitie waar de SP ook aan deelneemt. De partijen, die een coalitie hebben gevormd zijn: CDA, PvdA en ChristenUnie.
Partij 2003 2006
PvdA 53,1 42,7
SP 11,6 30,4 !!!
VVD 8,6 7,9
CDA 6,6 6,4
PVV - 3,9
GroenLinks 3,9 3,3
PvdD 0,4 2,5
Christen Unie 0,5 1,2
D66 1,2 0,5
LPF 5,1 0,3
SGP 0,0 0,2
NCPN 8,4 -
Opkomst: 76,0 77,5
De SP heeft in Reiderland flink gewonnen ten opzichte van 2003.
De SP haalde bij de verkiezingen van de Provinciale Staten landelijk 14,82% van de stemmen. Voor de provinciale Staten van Groningen betekent dat dat de fractie van SP nu bestaat uit 7 leden. Een winst van 4 zetels. Een van die zetels wordt bezet door een SP lid uit Reiderland. De coalitiebesprekingen hebben niet geleid tot een coalitie met deelname van de SP. Gedeputeerde Staten wordt nu gevormd door PvdA, CDA en ChristenUnie In de gemeente Reiderland leverde de verkiezingen in procenten de volgende uitslag op:

CDA 8,8% -1,4%
PvdA 27,9% -10,6%
VVD 8,0% -1,1%
SP 34,1% +25,5% !!!
CU 1,3% +0,5%
GroenLinks 2,7% -22%
PvhN 3,6% +3,1%
PvdD 3,1% +3,1%
NCPN 9,6% -13%
Opkomst 48,6%
De SP is bij de verkiezingen Provinciale Staten op 7 maart in stemaantallen de grootste partij van Reiderland geworden!
Na de Tweedekamerverkiezingen was een feestelijke bijeenkomst in de Pyramide in Finsterwolde: verkiezingsfeestje 23 november .
Ook de Nieuwjaarsbijeenkomst in januari 2007 was een succes: er waren veel leden aanwezig en ook mensen van de Provincie
In augustus 2007 was er een BBQ voor leden SP in Nieuw Beerta. Het was erg gezellig!

Acties en campagnes
De verkiezingscampagnes werden uitgevoerd door het campagneteam. Met behulp van actieve leden werd er gefolderd en geplakt.
Verkiezingscampagnes werden gecombineerd met ledenwerfacties.
In Reiderland is de SP de enige partij die huis-aan-huis heeft gefolderd. Leden hebben op markten gestaan en met de bakfiets door alle dorpen gereden en bij de supermarkten materiaal uitgedeeld.
En de verkiezingsborden zijn het eerst door de SP beplakt.
In oktober 2006 zijn twee leden naar Den Haag gegaan om de steentjes in te leveren die verzameld waren in het kader van de aktie ‘Grijs op reis’.
In november 2006 komt de ouderenkrant uit. Deze is tot april 2007 huis aan huis rondgebracht. Daarbij zijn ook extra Tribunes verspreid. Ook is er met de Ouderenkrant bij de supermarkten gestaan.
In november 2006 is er door de SP een voorlichtingsavond over de WMO in Nieuw Beerta georganiseerd.
In maart 2007 zijn handtekeningen verzameld voor de IRAQ aktie.
In juni 2007 zijn handtekeningen verzameld voor de Aktie Zorg Geen Markt.
Diverse malen is er met SP kraam met verschillende lopende akties op markten (Finsterwolde. Nieuweschans) gestaan
In Augustus 2007 zijn is de kaartenactie: Stop Uitverkoop Thuiszorg gevoerd.
Samenwerking en ondersteuning andere afdelingen
In de aanloop naar de verkiezingen van de Tweede Kamer in november 2006 is er in september 2006 in Winschoten een gezamenlijke bijeenkomst geweest van leden van de afdelingen Reiderland, Winschoten en Scheemda.
Tijdens deze bijeenkomst zijn er afspraken gemaakt over samenwerking bij de campagnes. Met name Winschoten en Reiderland zijn hierna tijdens campagnes gezamenlijk opgetrokken.

In mei is tijdens een ledenvergadering definitief een bestuur SP Winschoten gevormd. De afdeling Winschoten is hiermee officieel een afdeling
In mei is er een werkgroep gevormd van 3 voorzitters en nog 3 leden van de afdelingen Reiderland, Winschoten en Scheemda om in de toekomst na de herindeling in de nieuwe gemeente een grote en sterke SP afdeling te vormen. De werkgroep gaat aan het werk als het besluit tot herindeling in voorjaar 2008 definitief is genomen.

Sinds oktober 2006 is er een actieve werkgroep SP Bellingwedde gestart met als doel een zelfstandige afdeling Bellingwedde te worden. In februari 2007 is Bellingwedde officieel afdeling in oprichting geworden.

In maart 2007 werd er een werkgroep opgericht om te komen tot een afdeling SP Delfzijl.
Vanuit Reiderland wordt ondersteuning gegeven. Bij bijeenkomst van deze werkgroep in juni 2007 waren 4 leden vanuit Reiderland aanwezig. De werkgroep Delfzijl is toen definitief van start gegaan.

De eerste provinciale regio-overleg van 2007 is gehouden in mei 2007 in de Pyramide in Finsterwolde. Er waren 25 mensen aanwezig, die zinvol over een aantal belangrijke zaken hebben gesproken

Scholingsactiviteiten
In september startte de cursus ‘Lokale politiek’ in de Pyramide in Finsterwolde. Er namen 14 leden aan deel uit de verschillende afdelingen.

In maart wordt de Hulpdienst SP Reiderland weer opgepakt. Twee leden van Reiderland en twee leden van Bellingwedde volgden de cursus Helpende Hand voor hulpdienstmedewerkers.
In mei 2007 wordt de Hulpdienst weer opgestart.

Een van de leden volgt de zomerschool cursus: Het Rijke Rode Leven.

De wethouder bezoekt de landelijke bijeenkomsten van SP-wethouders.

Politiek
Sinds april 2006 bestuurt de SP mee. Dat betekent een andere opstelling dan als oppositiepartij. DE SP Reiderland heeft besloten niet af te wachten met voorstellen, maar actief met ideeen te komen.
De commissie- en raadsvergaderingen worden voorbereid door de fractie en de steunfractie. Ook wethouder is bij deze steunfractievergaderingen aanwezig.

In januari 2007 Seniorenconvent afgeschaft en vervangen door Presidium. Dit was een van de speerpunten van SP tijdens de verkiezingen om van achterkamertjespolitiek af te komen. In het presidium wordt allen gesproken over procedures en agenda’s. Besloten overleg is er – alleen als het nodig is – met de hele raad in een besloten zitting.

De SP heeft actief meegedaan aan de dodenherdenking van 4 mei in alle dorpen. De wethouder heeft een toespraak gehouden in Nieuweschans. De gemeente Reiderland was dit jaar ook officieel vertegenwoordigd bij de Internationale 8 mei Herdenking in Esterwegen.

De SP heeft een voorstel gedaan om te komen tot dorpsconvenanten. De bedoeling is om de dorpsstructuren vast te leggen voor het besluit tot herindeling wordt genomen en de inbreng vanuit de dorpskernen te vergroten en daarmee de inspraak van burgers. Het idee is door de raad overgenomen. De raad heeft het college gevraagd met een uitwerking van dorpsconvenanten te komen. In augustus 2007 is het concept gereed en in het zal najaar van 2007 besproken en afgesloten worden.

In maart 2007 verschijnt het rapport ‘Kinderen In Tel’ van het Verwey-Jonker Instituut. Het rapport gaat over de kindvriendelijkheid van gemeenten a.d.h.v. gezondheidsproblemen, onderwijsachterstanden, kindermishandeling, schoolverzuim e.d Reiderland scoort slecht ten opzichte van andere gemeenten. Het rapport wordt serieus ter hand genomen. Allereerst worden er brieven opgesteld en verstuurd naar de nieuwe bewindslieden om extra aandacht te vragen voor onze problemen. De gemeente Reiderland wil – samen met andere Oost Groningse gemeenten – net als de 40 door minister Vogelaar geselecteerde wijken ook een prachtwijk worden.
De brieven resulteerden in een bezoek van staatssecretaris Dijksma aan Reiderland. Veel mensen die zich met onze kinderen bezighouden voeren een gesprek met de staatssecretaris over onze problematiek. Het resultaat is dat er waarschijnlijk extra middelen komen voor taalachterstanden en voor- en vroegschoolse educatie.

SP wethouder bezoekt alle basisscholen in de gemeente om contact te leggen en een beeld te krijgen van de problemen. Het eerste resultaat was op verzoek van kinderen een raadsvergadering waarin kinderen de raad vormen.
Aan de voorleesdagen om het voorlezen van ouders aan peuters en kleuters te stimuleren werd enthousiast deelgenomen door wethouder en SP-leden.

In maart 2007 was er een gesprek met de belangengroep Finsterwolde over diverse zaken: o.m. een speelveld voor de jeugd en huisvesting ouderen.

De Sociale dienst verkeerde het afgelopen jaar in moeilijkheden door het beleid van de voorgaande jaren. Er moest een nieuw beleid komen met belangrijke en ingrijpende beslissingen.
Binnen de afdeling is er discussie gevoerd over gevoelige onderwerpen als Work First, Hoogwaardig handhaven en de afbouw van gesubsidieerde arbeid. Voorop stond dat er in het toekomstige beleid vooral sprake moest zijn van het zorgvuldig behandelen van mensen en het toepassen van de menselijke maat.

SP heeft het initiatief genomen om het participatiefonds te verruimen. Het participatiefonds voorziet in extra ondersteuning van de minima om vooral mee te kunnen blijven doen aan het maatschappelijk verkeer. Met name voor kinderen is dit van groot belang. Het voorstel (samen met de PvdA) wordt in juni door het bestuur van de Sociale Dienst overgenomen. Het besluit betekent onder meer:
- de keuze om voor het totale werkgebeid een eenduidig minimabeleid te voeren
- de inkomensgrens voor het minimabeleid vast te stellen op 115% van het bijstandsniveau
- met ziektekostenverzekeraar Menzis trachten tot overeenstemming te komen dat de inkomensgrens voor de collectieve ziektekostenverzekering wordt gesteld op 115%
- bij de draagkrachtberekening voor toekenning van bijzondere bijstand wordt geen rekening gehouden met de vakantietoelage
- het participatiefonds uitbreiden met vergoedingen voor vaste telefoon en locale krant voor 65plussers en chronisch zieken
- het participatiefonds uitbreiden met vergoedingen voor sport- en zwemkleding naast vergoedingen abonnementen en lidmaatschappen van verenigingen en clubs
- het participatiefonds uitbreiden met een zogenaamd fietspakket van 500 euro voor kinderen die voor het eerst naar de middelbare school gaan
- het opstellen van een actief voorlichtingsplan betreffende het minimabeleid.
Op voorstel van SP is door de raad de intentie uitgesproken dat de budgetten die van Rijkswege voor de minima bestemd zijn ook aangewend worden ten behoeve van de minima. Dat geldt voor ook voor de eenmalige bedragen die beschikbaar gesteld worden.
De SP heeft om anti-discriminatie beleid van de gemeente gevraagd. Dit wordt nu uitgewerkt en opgenomen in het WMO-beleidsplan.