SP ondersteunt actie tot behoud Europese melkquotering

16 november 2008

SP ondersteunt actie tot behoud Europese melkquotering

SP-Kamerleden Hugo Polderman en Krista van Velzen hebben vandaag de actie van de Nederlandse Melkveehouders Vakbond en Dutch Dairy Board ondersteund voor het behoud van de Europese melkquotering. Beide Kamerleden werden speciaal bedankt omdat de SP de enige politieke partij is die zich achter de boeren schaarde.

Protest

Polderman sprak de demonstranten toe: "We zijn blij dat u hier op het Plein demonstreert voor dat wat wij al jaren in de Tweede Kamer proberen duidelijk te maken: dat liberalisering en de eenzijdige focus op de wereldmarkt een heilloze weg is. De SP pleit net als u voor het behoud van het melkquotum, marktregulering en een kostendekkende melkprijs."

De actievoerders lieten 'minister Verburg' een zachte landing maken in melkpoeder. Polderman: "Met het loslaten van de quotering zijn veel bedrijven ten dode opgeschreven. De zachte landing waar Verburg over spreekt is in werkelijkheid een keiharde landing, en zal leiden tot faillissementen onder familiebedrijven. En ze snijdt zichzelf nog eens in de vingers ook. Zonder een eerlijke prijs is de door Verburg gewenste duurzame en diervriendelijke landbouw namelijk niet mogelijk. Immers geen enkel bedrijf kan aan hogere maatschappelijke eisen voldoen voor de lage of onstabiele prijs die op de wereldmarkt wordt bepaald."