SP wil nieuwe agenda voor Blauwe Stad

11 september 2009

SP wil nieuwe agenda voor Blauwe Stad

Als er één project omstreden is, is dat wel de Blauwe Stad. Het is bedoeld als een woongebied, een natuurgebied en een meer: het Oldambtmeer. Voor rond de 100 miljoen euro is landbouwgrond omgetoverd in een meer van 600 hectare, even groot als het Sneeker Meer. De provincie Groningen stak er 90 miljoen in, de rest is afkomstig van de drie gemeenten die gaan fuseren tot Oldambt. Met velen anderen vindt Rikus Brader, voorzitter van de SP-Oldambt, het een prachtig gebied. Toch pleit hij er wel voor om de oorspronkelijke agenda van de Blauwe Stad open te breken.

Rikus Brader: "Het is fantastisch wonen langs het meer, maar het loopt niet storm. Veel nieuwe banen zijn er ook niet bijgekomen"

Rikus Brader: “Het project is opgezet om een grote economische impuls aan de regio te geven. Het oorspronkelijke concept, waarbij er 1500 bouwkavels zouden worden verkocht aan mensen uit de Randstad met een dikke portemonnee, is mislukt. Sinds de uitgifte in 2005 zijn er hooguit 300 kavels verkocht, en vooral aan mensen uit de regio. Dat ‘nieuwe geld’ van buitenaf is er niet of nauwelijks gekomen. Het is fantastisch wonen langs het meer, maar het loopt niet storm. Veel nieuwe banen zijn er ook niet bijgekomen.”

De SP vindt daarom dat de invulling van Blauwe Stad herzien moet worden, met meer aandacht voor werkgelegenheid. De SP denkt hierbij aan ontwikkeling van (eco)toerisme binnen het Oldambtmeer(gebied) en een vakantiepark of vestiging van een landhuishotel -- plannen die wel meer banen zullen genereren voor de (jeugdige) bevolking binnen het Oldambt. Brader: “We moeten het toekomstperspectief van Oost-Groningen centraal stellen. Je kunt op zo’n mooie plek beter inzetten op de ontwikkeling van toerisme, bijvoorbeeld met een ruim opgezet bungalowpark.”

Tribune 14 mei 2004: Wijken voor de rijken!