Ledenvergadering, “WIE GAAT DE PRIJS BETALEN?”

27 maart 2011

Ledenvergadering, “WIE GAAT DE PRIJS BETALEN?”

Op maandag 4 april gaan de 5 Oost-Groninger SP afdelingen Bellingwedde, Menterwolde, Oldambt, Pekela en Stadskanaal in discussie over de oorzaken en de mogelijke oplossingen voor de financiele crisis. Alle leden van de SP afdeling Oldambt hebben hier inmiddels een uitnodiging voor ontvangen. De discussie zal gevoerd worden in de Esborg te Scheemda. Vervolgens zal zaterdag 9 april een afvaardiging van onze afdeling de Regioconferentie (SP Friesland, Groningen en Drente) bijwonen over het onderwerp “Wie gaat de prijs betalen”.

Als bestuur en fractie zijn we van mening dat het anders moet en kan. De bezuinigingen welke in de kabinet-pijplijn zitten en de burgers van onze gemeente ook zal treffen dreigen de spuigaten uit te lopen. Voor ons is het onacceptabel dat er met de botte bijl gehakt gaat worden in de sociale zekerheid. Fractievoorzitter Gerard Strikker: “Gelukkig hebben we in ons coalitieakkoord een bodem kunnen leggen om een aantal zaken aangaande de sociale zekerheid te kunnen borgen. Maar, dit kabinet van VVD/CDA met gedoogsteun van de PVV is bezig om de geesten in Nederland rijp te maken voor draconische bezuinigingen, ook binnen de sociale zekerheid. Het is nog onduidelijk hoe deze (mogelijk) onzalige plannen in de praktijk gaan uitwerken omdat er nog geen besluiten zijn genomen in Den Haag. In ieder geval gaan we als fractie aan de slag om de pijn van de bezuinigingen zoveel mogelijk elders neer te leggen en niet bij de mensen met de laagste inkomens”. Afdelingsvoorzitter Martin Viel:” Ik wil alle leden van de SP afdeling oproepen om mee te doen aan de discussie op 4 april. Deze (mogelijke) bezuinigingen vanuit Den Haag zijn funest voor ons gebied als deze uiteindelijk worden ingevoerd. Onze regio heeft het al niet makkelijk. Er is te weinig passende werkgelegenheid, men dreigt de sociale werkvoorziening en de bijbehorende integratietrajecten om zeep te helpen zonder alternatieven aan te dragen. We zullen samen aan de slag gaan met onze leden om met acceptabele alternatieven te komen"..