SP in gesprek met iedereen binnen het SW bedrijf Synergon.

23 april 2011

SP in gesprek met iedereen binnen het SW bedrijf Synergon.

SP afdelingen uit de hele regio zijn op goede vrijdag in gesprek gegaan met de medewerkers op 3 locaties van Synergon in Winschoten. Sinds de cultuuromslag van een gesloten naar een transparant bedrijf is de SP welkom binnen het bedrijf. De landelijke SP enquête - om SW medewerkers een mond te geven richting de politiek, - werd afgenomen.

SP Oldambt voorzitter Martin Viel: ”Daarnaast werd er veel gepraat en vooral geluisterd. Wij hebben gehoord dat in het verleden nauwelijks is geïnvesteerd in het personeel en werkomstandigheden. Reacties zijn wisselend, soms positief en soms hoorden wij ook teleurstelling over dat veranderingen niet zichtbaar zijn en soms erg lang duren of soms niet worden begrepen. Opmerkelijk is dat werkelijk iedereen dezelfde richting op wil om van Synergon op alle gebieden een gezond bedrijf te maken. Wij hebben begrepen dat communicatie moeizaam op gang komt binnen het bedrijf. Dat is altijd al lastig, maar helemaal in een bedrijf waarbij onderlinge communicatie jarenlang niet gewaardeerd werd. De communicatiemogelijkheden zijn wel verbeterd middels werkoverleggen en bijeenkomsten en soms gaat het er ook nog wel iets fout. Wij kregen van de directeur, Ed Scherbeijn nogmaals de verzekering dat Synergon niet dicht gaat, zoals onlangs een locale angst en paniek partij beweerde”. Wel gaat dit kabinet fors ingrijpen wat gaat leiden tot flink minder financiële middelen. Dit lijkt vooral ten koste te gaan van de mensen die nu nog zouden moeten instromen. Martin Viel: “Er zullen mensen tussen wal in schip terecht komen die wel willen werken, maar niet naar een SW bedrijf mogen en niet in staat zijn regulier werk te doen. Deze mensen blijken de eerst aangewezenen die deze crisis mogen gaan betalen. Wanneer je daar bij stil staat lijkt het onvoorstelbaar dat de verantwoordelijke politici van de VVD,het CDA en de PVV een hart hebben”.