SP Oldambt zegt nee tegen het bestuursakkoord.

7 juni 2011

SP Oldambt zegt nee tegen het bestuursakkoord.

In de raadsvergadering van 6 juni heeft de SP fractie zich duidelijk uitgesproken tegen het bestuursakkoord van het kabinet en het het bestuur van het VNG wat de komende week in stemming komt bij de leden van het VNG. Gemeente Oldambt is hierin ook vertegenwoordigd. De belangrijkste reden om tegen te stemmen zijn de drastisch bezuinigingen op de WSW. Wanneer dit zal worden uitgevoerd zoals het voor ligt dan komt Synergon en ook de gemeente in grote financiele problemen. Dit wordt nog eens versterkt omdat in onze regio naar verhouding veel mensen zijn met een WSW indicatie.

De SP, samen met de PvdA en Groen Links spraken zich met een duidelijke nee uit tegen dit akkoord. Dit in tegenstelling tot de locale VVD, die dit akkoord redelijk acceptabel vindt. De VVD is blijkbaar in de roes van hun landelijk politieke voorspoed het zicht kwijt geraakt op de kwetsbaarsten in onze samenleving.
De raad ging in nipte meerderheid voor een mildere variant, namelijk een nee tenzij, of een ja mits.