Algemene beschouwingen

14 juli 2011

Algemene beschouwingen

De SP fractie kan er wederom niet omheen om even stil te staan bij de financiële situatie in Nederland en de rest van de wereld. Het einde van de financiële crisis is nog steeds niet in zicht. Het fragiele herstel van de economie in met name west en noord Europa is nog steeds niet stabiel. De zuidelijke Europese landen kampen met grote werkloosheid en begrotingstekorten. Kijken we naar de andere kant van de Atlantische Oceaan, daar zit de grootste economische speler ter wereld nog steeds in zwaar weer. Door deze bijna wereldwijde crisis krijgen de burgers het hard te verduren. De rekening komt te liggen bij dat deel de bevolking met de minste financiële weerstand. De rijken worden wederom ontzien. In ons land wordt dat meteen duidelijk door de maatregelen welke het huidige rechtse kabinet van VVD, CDA en niet te vergeten de PVV door willen voeren. De gemeenten krijgen meer taken en minder geld. Dit heeft ook gevolgen voor onze gemeente Oldambt. Aan ons de taak om zoveel mogelijk de pijn te verdelen en de burgers met de kleinste beurs in onze gemeente zoveel mogelijk te ontzien

Cultuur en cultuurhuis
Tijdens de coalitiebesprekingen tussen PvdA, CDA, SP en GroenLinks is naar voren gekomen dat een herberekening van alle aspecten aangaande het wenselijk is. Zo is het ook vastgelegd in het coalitieakkoord. De SP Oldambt is van mening dat dit in 2009 een juiste beslissing is geweest. Inmiddels is in 2010 het besluit in deze raad genomen om het Cultuurhuis daadwerkelijk te gaan bouwen. Het gehele cultuurbeleid binnen Oldambt inclusief de verdere ontwikkeling aan de Renselkade kan een economische boost geven aan de kwaliteit van wonen in en om Winschoten. Als vestigingsplaats voor winkels en bedrijven wordt Winschoten hiermee een stuk aantrekkelijker. De financiering kan o.a. plaatsvinden vanuit in te stellen (cultuur)fonds. Als SP fractie gaan wij er vanuit dat bij de realisatie van deze projecten werklozen uit onze gemeente prioriteit krijgen.

Oldambtmeer
Het Oldambtmeer gebied is ontwikkeld voor de bevordering van de werkgelegenheid. Zoals bekend heeft de woningbouw de beloofde werkgelegenheid niet opgeleverd. Integendeel: De verkoop van woningen was voor de economische crisis al ingestort in en rondom de Blauwe Stad. Toerisme is de vierde economische peiler binnen onze gemeente. Onderzoek heeft uitgewezen dat er in en rondom het Oldambtmeer toeristische ontwikkeling de enige factor is om werkgelegenheid te creëren. Laten we deze kans lopen dan hebben we straks een natuurgebied zonder economische “spin-off”. Zoals in eerdere Algemene Beschouwingen aangegeven is de SP fractie van mening dat ontwikkeling van het toerisme binnen het Oldambtmeer gebied prioriteit moet krijgen. Het is nu de tijd om spijkers met koppen te slaan. Als eerste aanzet komen wij met een laagdrempelige impuls voor het gebied: De realisatie van een schaapskudde. De verdere plannen aangaand het ontwikkelen van het toerisme in en rond het Oldambtmeer krijgen wat de SP betreft te weinig aandacht. Wij wachten de volgende rapportage af met betrekking tot de Blauwestad/Oldambtmeer met de bijbehorende voorstellen van provincie en gemeente. De fractie van SP Oldambt is de afwachtende houding beu van de bestuurders ten aanzien van de ontwikkeling van structurele recreatievoorzieningen. Voor het einde van dit jaar verwachten wij uitsluitsel te krijgen aangaande dit onderwerp.

Stadhuis gemeente Oldambt
De SP fractie is nog steeds van mening dat er uiteindelijk op 1 locatie alle medewerkers van de gemeente moeten kunnen werken. Dat kan bijvoorbeeld op twee locaties binnen een straal van 500 meter. Nog liever zien we een oplossing in de directe omgeving van het voormalige gemeentehuis van Winschoten. Wij zullen derhalve in september of oktober 2011 met een aanvullende motie over dit onderwerp ten behoeve van een onderzoek of er alternatieven zijn op dit gebied.

Ommelander ziekenhuis
De laatste tijd is er veel discussie over de mogelijke verhuizing van het Ommelander ziekenhuis uit de stad Winschoten. Inmiddels is duidelijk geworden dat de directie van het Ommelander ziekenhuis heeft besloten een locatie bij de A7 te prefereren. Blijkbaar past een locatie bij de A7 beter bij hun bedrijfsvoering. Gebleken is dat de gemeente Oldambt praktisch geen enkele invloed uit kan oefenen om het ziekenhuis te behouden voor het centrum van Winschoten. Wij vragen derhalve aan het college om zich tot het uiterste in te blijven spannen voor behoud van het ziekenhuis in het centrum van Winschoten.

Sport en recreatie
Slimmer omgaan met geld en middelen op het gebied van sport en recreatie binnen onze gemeente zal voor de komende jaren cruciaal zijn om ook in de toekomst het sport en recreatieaanbod op peil te houden. Onderzoeken naar samenwerkende sportverenigingen zullen noodzakelijk zijn, eventuele fusies zijn in de toekomst niet uitgesloten. Speerpunt binnen deze onderzoeken zal moeten zijn dat sport bereikbaar blijft voor alle lagen van de bevolking binnen de gemeente Oldambt. Ten slotte is de SP fractie van mening dat sportverenigingen die een inspanning verrichten om tot een efficiëntere bedrijfsvoering te komen (eventueel met andere sportverenigingen) financieel beloond moeten kunnen worden.

Welzijn en zorg
De SP fractie is van mening dat de gemeente Oldambt alles op alles moet zetten om mensen met een beperking en derhalve aangewezen zijn op de WMO niet de dupe te laten zijn van de landelijke bezuinigingen. Het SW bedrijf Synergon werd tevens geconfronteerd met landelijke bezuinigingen. Door dit jaar de omschakeling te maken van WSW-bedrijf naar werk/leerbedrijf verwachten wij dat Synergon zich bedrijfsmatig kan versterken. De SP pleit voor een integrale aanpak van de armoedeproblematiek in onze gemeente en wil streven naar een omschakeling binnen het armoedebeleid waarbij de voedselbank op termijn overbodig is. Ook gaan wij voor een verruiming van de kwijtscheldingsnorm gemeentelijke belastingen, dus voor minima met een klein spaartegoed en kleine zelfstandigen met een inkomen op minimaniveau als onderdeel van inkomensondersteunende maatregelen voor minima. Voor gezinnen met een smalle beurs is er nu de mogelijkheid om in het bezit te komen van een computer beschikbaar gesteld door de gemeente. De SP is verheugd dat de gemeente wil bereiken dat alle gezinnen met kinderen in onze gemeente over een pc beschikken. Voor de ontwikkeling van de jeugd is het kunnen gebruiken van internet essentieel.

Financiën en begroting
Zoals in de inleiding al door ons is aangegeven verkeert de wereld grotendeels in een financiële crisis. Ook ons land heeft daar mee te maken. Het Rijk, de Provincies en de Gemeenten worden door het huidige kabinet met een miljarden bezuiniging opgezadeld. Ook onze gemeente ontkomt niet aan deze bezuinigingen. Alleen bezuinigen is niet genoeg. Investeringen zijn ook noodzakelijk binnen de gemeente. De SP fractie heeft in het coalitieakkoord vastgelegd dat op de echte minimavoorzieningen niet bezuinigd gaat worden. Bovendien hebben we de intentie en de daadkracht om bezuinigingen welke zijn voorgesteld op de sociale paragraaf door het college geheel of gedeeltelijk terug te draaien. Een amendement is in onze ogen hier op zijn plaats. Het moge duidelijk zijn dat we op de sociale paragraaf de bezuinigingen als eerste verzacht willen zien. Zoals gezegd zijn investeringen ook noodzakelijk binnen onze gemeente. Wegenonderhoud en groenonderhoud bepalen bijvoorbeeld het aanzien van onze dorpen en de stad Winschoten. De verbetering van de centrumfunctie in Winschoten verdient ook aandacht. Dit alles kost geld. Ook hier zullen minder bezuinigingen op zijn plaats zijn ten behoeve van het in stand houden van de leefbaarheid in de gehele gemeente Oldambt.