‘Binnenkort een echte schaapskudde in het Blauwestadgebied’

17 juli 2011

‘Binnenkort een echte schaapskudde in het Blauwestadgebied’

In de raadsvergadering van 13 juli is de motie van de SP met grote meerderheid van stemmen aangenomen, om te onderzoeken of een schaapskudde ingezet kan worden als groenbeheer binnen het Blauwestadgebied. Het zal een fantastische attractie zijn, een schaapskudde met herder en hond zich langzaam voortbewegend door dat mooie gebied.

SP-fractielid Martin Viel: ”Sp Oldambt blijft het project “Blauwestad” houden aan de belofte dat het werkgelegenheid gaat opleveren. Woningbouw in het gebied heeft dat niet gebracht en toerisme is dan de meest voor de hand liggende economische peiler die zo’n impuls wel kan geven. Eigenlijk zien wij graag wat meer gezonde agressie van onze bestuurders om dit te realiseren. Wij denken daarbij aan gesprekken met grote spelers binnen het toerisme. Een mooi voorbeeld is Esonstad bij het Lauwersmeer, waar een combinatie is van dorp, toerisme, water en trouwens veel Duitse toeristen. Dat geeft een flinke “spin off”op de directe omgeving(o.a.Dokkum, maar ook de kleine dorpen). Natuurlijk zit er ook een sterke symboliek in de motie, het accentueert eigenschappen van ons gebied: namelijk het landelijke, de ruimte, rust, maar toch ook beweging, functioneel, onderhoudend, effectief, duurzaam en nuttig. Allemaal accenten waar het Oldambt voor staat”. Martin Viel: “Echter allereerst heeft dit gebied meer capaciteit nodig om toeristen langer in het gebied te houden. Want dan wordt de toeristensector in ons gebied minder afhankelijk van de mooie zomerdagen. Een toename van continuïteit in de bedrijfsvoering is goed voor de ondernemers. En dat is dan weer goed voor de werkgelegenheid!!”