SP zegt nee tegen megastal in polder Oldambt.

2 december 2011

SP zegt nee tegen megastal in polder Oldambt.

De SP fractie heeft samen met een overgrote meerderheid van de raad nee gezegd tegen het voornemen van de bouw van een megastal in de Reiderwolderpolder.

SP raadslid Martin Viel,”De SP is tegen bio-industrie en tegen megastallen. In het coalitieakkoord hebben wij water bij de wijn gedaan om tot een goed algeheel compromis te komen. Zodoende is Pop3 (Provinciaal omgeving plan) als uitgangspunt genomen. Dat betekent dat bio-industrie niet onmogelijk is, maar het bouwen van megastallen wel. Voor de duidelijkheid, de megastal waar wij het hier over hebben wordt meer dan drie keer zo groot dan wat Pop3 toestaat. Deze ondernemer beroept zich op overgangsrecht. Een recht waardoor hij vindt dat hij kan terugvallen op in 2008 gemaakte afspraken en beleid. Uit de notulen van de raad van de toenmalige gemeente Reiderland blijkt dat dit niet overeenkomt met de werkelijkheid. Daarin wordt namelijk genoemd dat een bouwblok maximaal 70% van 2 ha kan en mag zijn. Zodoende kan dit voorliggend plan niet begrepen worden vanuit het oogpunt van overgangsrecht en is er geen reden om hier een uitzondering te maken. Niet onbelangrijk is dat wij met ons standpunt binnen de afspraken van het coalitieakkoord blijven. Hiermee komen wij tevens op voor de boeren en met name de familiebedrijven die op een “gewone” boerenwijze hun brood willen blijven verdienen. Die kunnen, wanneer zij met redelijke voorstellen komen, altijd rekenen op de steun van de SP”.