Afspraak is afspraak: handen af van de minima

25 april 2012

Afspraak is afspraak: handen af van de minima

SP Oldambt komt afspraken coalitieakkoord na, maar wordt door PvdA, GL en CDA uit het bestuur gezet.

Harde afspraken

De SP Oldambt is ervan overtuigd dat een nieuw cultuurhuis, als basis voor allerlei culturele activiteiten, een belangrijke stimulans kan zijn voor de samenleving en de economie van Oldambt. Een cultuurhuis zorgt voor meer werkgelegenheid en een beter toekomstperspectief voor meer mensen in onze gemeente. Ook onze coalitiepartijen PvdA, GL en CDA deelden die opvatting. Daarom hebben we de bouw van het cultuurhuis vastgelegd in het coalitie-akkoord, dat we met die partijen gesloten hebben. Voorwaarde daarbij was wel dat de financiële onderbouwing zou deugen. Een andere harde afspraak tussen de partijen was dat er niet zou worden bezuinigd op een aantal regelingen die van belang zijn voor mensen met lage inkomens (het participatiefonds, de bestrijding van armoede en de bijzonder bijstand zonder drempelbedrag). De SP staat voor die besluiten en de gemeenteraad van Oldambt heeft die uitgangspunten verschillende keren
vastgelegd.

Bezuinigingen

Het afgelopen jaar is er veel veranderd. Door de regering Rutte-Verhagen-Wilders moet onze gemeente enorme bezuinigingen doorvoeren, met dramatische effecten voor de minima. Op jaarlijkse basis moet er voor maar liefst meer dan 8 miljoen euro worden geschrapt. Daardoor moet de gemeente op alle plannen, taken en diensten flink bezuinigen. Burgemeester en wethouders kregen de opdracht om een samenhangend pakket van bezuinigingen te maken en aan de gemeenteraad voor te stellen. Ook de bouw van het cultuurhuis kwam hierbij weer ter sprake. Mede omdat de geplande zorgboulevard naast het cultuurhuis definitief niet doorgaat en de gemeente daardoor minder inkomsten krijgt.

Waarom komt de SP afspraken wel na... en PvdA, GL en CDA niet?

De SP stelde voor om bij de discussie over de bezuinigingen ook het cultuurhuis te betrekken. Niet om de bouw af te blazen maar om nog eens goed te kijken of het op onderdelen goedkoper en slimmer kan. Om dat te bespreken zou het tekenen van het contract in overleg met de bouwer
anderhalve maand uitgesteld moeten worden.

PvdA, GL en CDA gingen niet akkoord met dit voorstel. Dat was voor de SP geen reden om de bouw van het cultuurhuis af te blazen, want afspraak is afspraak voor de SP. Maar de SP wilde dan wel dat de coalitiepartijen zich aan de afspraak zouden houden dat er niet bezuinigd wordt op de regelingen voor de minima. Maar dat weigerden PvdA, GL en CDA. . Sterker nog, de SP krijgt van PvdA, GL en CDA als een donderslag bij heldere hemel te horen dat ze geen vertrouwen meer hebben in de samenwerking met de SP! PvdA, GL en CDA vinden blijkbaar dat de bouw van het cultuurhuis koste wat kost door moet gaan. Gemaakte afspraken en de samenwerking met de SP worden hiervoor eenzijdig aan de kant geschoven onder het mom van een vertrouwensbreuk. Naar de echte reden blijven wij gissen. Voor de mensen met een smalle beurs is dit een hard gelag: zij hebben nu geen enkele garantie meer dat hun belangen bij PvdA, GL en het CDA serieus worden genomen. Voor de SP is dit onaanvaardbaar.

Wij zijn voor de bouw van het cultuurhuis, maar niet ten koste van alles.

Meer weten?

Kom zaterdag tussen 10 en 16 uur
naar onze kraam voor het gemeentehuis
in Winschoten.