SP verbaasd over opstelling coalitiepartners

21 april 2012

SP verbaasd over opstelling coalitiepartners

De SP-fractie, -wethouder en -afdeling in Oldambt zijn onaangenaam verrast en verbaasd over de opstelling van coalitiepartners PvdA, GL en CDA die mondeling hun vertrouwen in de SP hebben opgezegd. De SP heeft formeel geen bericht van de partijen ontvangen zodat het gissen blijft naar het waarom van deze handelswijze.

In het coalitie-akkoord was afgesproken het cultuurhuis te bouwen. De SP steunt dit beleid ten volle, alleen al om de economische en maatschappelijke impuls die daarvan uitgaat. Maar tegelijkertijd wil de SP de bouw en exploitatie van het cultuurhuis niet loskoppelen van de enorme bezuinigingen waar de gemeente mee geconfronteerd gaat worden. Onze coalitiepartners steunden deze benadering niet en wilden het cultuurhuis buiten de gemeentelijke bezuinigingsdiscussie houden.

Uiteindelijk heeft de SP laten weten akkoord te gaan met het bouwbesluit rond het cultuurhuis, op voorwaarde dat de coalitie-afspraak om de minima bij de bezuinigingen te ontzien door PvdA, GL en CDA opnieuw zou worden bevestigd. In de raad stemden de coalitiepartners echter tegen de SP-motie waarin werd opgeroepen het cultuurhuis te bouwen en tegelijkertijd de minima te ontzien.

De SP heeft zich binnen de coalitie altijd loyaal en constructief opgesteld en wil de samenwerking graag voortzetten. Alleen al omdat de gemeente Oldambt voor enorme opgaven komt te staan, ook in financiële zin. De SP wil daarom, net als zij in de afgelopen twee jaar heeft aangetoond, op een constructieve wijze haar bestuurlijke verantwoordelijk nemen en voortzetten. De SP blijft gissen naar de redenen het vertrouwen in de SP op te zeggen. Ondanks de afwijzende houding van de coalitiepartijen, verwacht de SP een uitnodiging van de PvdA, GL en CDA hierover in gesprek te gaan en vraagt deze partijen om zich te houden aan de afspraken die gemaakt zijn in het coalitieakkoord.