SP Oldambt tegen opgelegde herindeling

2 juli 2013

SP Oldambt tegen opgelegde herindeling

SP Oldambt heeft tegen het raadsvoorstel gestemd voor de herindeling van de gemeenten binnen de provincie Groningen.

SP Oldambt stelt dat de commissie Jansen die met een positief advies komen voor een herindeling half werk heeft verricht. De door hun geschreven rapport staat vol met veronderstellingen en aannames. De SP fractie vindt dat zij hiermee de conclusie hebben gemanipuleerd in het voordeel van de gewenste herindeling. Niemand weet wat er werkelijk op de gemeenten afkomt. Niemand weet hoe het straks zit met de bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de gemeenten ten aanzien van WMO en Jeugdzorg. Het lijkt er nu op dat de gemeenten Landelijk beleid moeten gaan uitvoeren. Daar hoef je niet voor te herindelen. Onduidelijk blijft door wie de herindeling zo gewenst is. Duidelijk is wel dat de herindeling van bovenaf wordt opgedrongen. Duidelijk is ook dat de inwoners van het Oldambt zich niet als klapvee laten gebruiken. Dit laatste blijkt uit de zeer lage opkomst tijdens de rituele dans van de bestuurders in een aantal dorpen. Voor de SP fractie geldt dat de gemeenteraadsverkiezingen een mooi moment is waarin de inwoners een afgewogen oordeel kunnen geven. Uiteraard met de juiste informatie in plaats van aannames.