SP Oldambt ondersteunt actie thuiszorgmedewerkers Bellingwedde

16 september 2013

SP Oldambt ondersteunt actie thuiszorgmedewerkers Bellingwedde

Op donderdag 29 augustus hadden de thuiszorgmedewerkers van zorginstelling Oosterlengte een spontane actie georganiseerd bij het gemeentehuis van Bellingwedde. De medewerkers kwamen in actie, omdat de gemeente de huishoudelijke zorg openbaar wilde aanbesteden.
De aanbesteding zou betekenen dat Oosterlengte een groot deel van haar cliënten verliest en dat ze worden overgedragen aan een andere zorginstelling.

Een (openbare) aanbesteding van de thuiszorg heeft vaak grote gevolgen voor de cliënten en voor het personeel. De cliënten verliezen mogelijk hun vaste hulp en de zorgmedewerkers kunnen bij een nieuwe werkgever weer aan de slag voor lager loon en slechtere arbeidsomstandigheden. Voor SP Oldambt was dit reden om zich bij de actie aan te sluiten.

Een groot aantal thuiszorgmedewerkers zijn op de actie afgekomen. Dit had blijkbaar groot effect op de raadsleden, want ze gaven het college van burgemeester en wethouders de opdracht om alles op alles te zetten om het contract met Oosterlengte voort te zetten en dus af te zien van de openbare aanbesteding.
En dit is gelukt….een succes voor de actievoerende medewerkers en hun cliënten! Het contract met Oosterlengte wordt tot 1 januari 2014 voortgezet. De partijen zullen in overleg gaan over de aanbesteding na 1 januari 2014.

Jantje Fens (Thuiszorgmedewerker én organisatiesecretaris SP Oldambt) zegt hier het volgende over: “Een groot succes voor de clienten en medewerkers van de thuiszorg in Bellingwedde, actievoeren helpt!”

In de gemeente Oldambt hebben we ook actie gevoerd voor de thuiszorg. Als SP hebben we ons hard gemaakt om niet te bezuinigen op deze belangrijke taak in de samenleving.
Een groot gedeelte van de gemeenteraad(PvdA, VVD, D66, PO,CU. Partij voor het Noorden en het CDA) heeft echter besloten om de basistarieven te verlagen voor de thuiszorg. Dit heeft onder andere weer gevolgen voor het loon van de thuiszorgmedewerkers. Als SP Oldambt hadden we dit graag anders gezien, maar een groot gedeelte van de politieke partijen in Oldambt hebben blijkbaar lak aan goede arbeidsvoorwaarden voor thuiszorgmedewerkers.