Algemene beschouwingen 2014

13 november 2013

Algemene beschouwingen 2014

De EU, en met name Nederland, zit nog steeds in economisch zwaar weer. Vele Nederlandse gezinnen, alleenstaanden, kinderen en ouderen worden hard getroffen. Terwijl mensen met een uitkering nog weer eens inleveren zijn het aantal miljonairs in Nederland toegenomen. Het huidige neoliberale kabinet heeft zich gecommitteerd aan forse bezuinigingen op het sociaal beleid. Mensen in de economisch zwakkere regio’s van Nederland, zoals het Oldambt, zullen dit extra gaan voelen. Oldambt is een gemeente met een zwakke economische structuur, de inkomens en het perspectief op werk is laag. Het begint er op te lijken dat de in potentie rijkste regio van Nederland het onderspit gaat delven door dit kabinetsbeleid. Deze asociale vorm van bezuinigen moet afgelopen zijn, BASTA.

Visie en beleid

Het college en een deel van de raad stelt dat na de verkiezingen in 2014 op basis van een takendiscussie de politiek gaat bepalen op welke wijze de begroting voor die jaren sluitend kan worden gemaakt. Daar mag het huidige college dan wel iets over zeggen, maar heeft daar uiteindelijk niets over te vertellen.

SP Oldambt wenst geen kerntakendiscussie waarin de raad tot één visie wordt “gepolderd”. Het bestaan van oppositie bepaalt immers de kwaliteit van de democratie.

Het is aan de nieuwe coalitie om te bepalen hoe de toekomstige begrotingen sluitend

worden gemaakt en het is aan de inwoners van het Oldambt welke partijen in het college plaats gaan nemen. De SP heeft daarbij haar eigen uitgangspunten om hun taken te herkennen, namelijk: Menselijke waardigheid, Gelijkwaardigheid en Solidariteit.

Herindeling Oldambt

Er is blijkbaar geen vertrouwen en voldoende draagvlak voor de herindeling zodat het besluit enkele maanden voor de verkiezingen gemaakt moet worden. En zo worden de inwoners in Oldambt hun stem ontnomen. En let wel, een stem hebben is heel iets anders dan naar bestuurders mogen luisteren tijdens rituele bijeenkomsten. Meer bestuurskracht krijg je niet door herindelen. Kwaliteit is geen optelsom van getallen.

Evenwichtige regionale verhoudingen kennen een natuurlijk proces, dat valt niet te organiseren. Een herindeling kan dit evenwicht alleen maar verstoren. De keuzes zijn zeer beperkt. Wat gaat het worden? De Oost-Groninger armoede variant? Of de A7 variant waarbij Winschoten en Hoogezand elkaar straks de tent uit vechten?

Zonder draagvlak van de inwoners wijst de SP in Oldambt iedere vorm van herindelen af.

Werkgelegenheid en recreatie

In de voormalige gemeenteraad van Scheemda pleitte de fractie van de SP al voor het ombuigen van het tot mislukken gedoemde woonproject Blauwestad. Recreatie in en om het Oldambtmeer levert immers wel de gewenste werkgelegenheid op. De recreatieve ontwikkelingen gaan ondertussen de goede kant op. De focus is inmiddels grotendeels van het woonproject af, de weg is vrij voor langdurige recreatievoorzieningen, zoals vakantiebungalows.

De mogelijke realisatie van het Factory Outlet Center in het centrum, de Wereldbazaar, Spa World en de invulling van De Toekomst zijn kansen voor het realiseren van banen in deze regio. De genoemde optie om de Factory Outlet Center te realiseren in het Stadspark van Winschoten wijst de SP fractie pertinent af. Het park is te waardevol voor de gemeenschap en het gevaar van uitputting van het centrum, waarin miljoenen worden geïnvesteerd, dreigt. Wanneer het centrum niet FOC-geschikt is, dan is wat ons betreft een vestiging van het FOC in Zuidbroek een betere optie. Dat ook kleine projecten hun vruchten beginnen af te werpen is te zien aan de enthousiaste reacties van de op het initiatief van de SP ingevoerde schaapskudde in en rondom Winschoten. Als het aan de SP ligt, zal in de toekomst ook rondom het Oldambtmeergebied het groen kort worden gehouden door schaapskuddes.

Welzijn en zorg

De afgelopen 4 jaar is het beleid uitgevoerd waaraan de SP grotendeels zelf aan de wieg heeft gestaan. De inzet van de Essentgelden heeft het sociaal beleid op een aanvaardbaar peil weten te houden. Voorzitter, daar zijn wij trots op.

Voor de SP blijft het onbegrijpelijk dat voor een geringe bezuiniging het schoolzwemmen is afgeschaft. Dit zal leiden tot een groep jongeren en later ouderen die het zwemmen niet machtig is. Deze groep laat het college nu figuurlijk verzuipen en statistisch is er een grote kans dat mensen uit deze groep letterlijk verdrinken.

De SP is enthousiast over de ontwikkeling van wijkgericht werken in de zorg. Teams van verschillende pluimage met elk hun eigen kwaliteiten die samen de zorg in de breedst mogelijke zin gestalte gaan geven voor een betaalbare prijs. De SP vraagt zich af welke voorwaarden de gemeente samen met de deelnemende organisaties schept om dit tot een succes te maken. Welke faciliteiten komen er  per team? Kan dit het bestaansrecht van buurthuizen versterken?

De SP is positief over de keuze dat de jeugdzorg naar de gemeenten gaat. De voorgenomen bezuiniging hierop is echter ronduit asociaal en kindonvriendelijk. Dat ambtenaren mogelijk straks iets te zeggen krijgen over de jeugdGGZ is ronduit slecht. Een gemeente hoort niet te gaan over behandeling van ziektes. Nog even en je hebt bij wijze van spreken een toestemmingsbriefje van de burgemeester nodig voor een behandeling in het ziekenhuis.

Armoedebestrijding.

Gemeenten hebben extra geld van het rijk gekregen voor armoedebestrijding. Hoeveel geld krijgt de gemeente Oldambt en hoe worden deze gelden ingezet?

Volgens het KWIZ monitor van 2010 leefden er 722 kinderen in Oldambt in armoede. Dat is 10% van al onze kinderen!! Er is geen enkele reden aan te nemen dat dit in aantal is afgenomen. De kinderombudsman adviseert gemeenten om een kindpakket in te stellen, speciaal beleid gericht op kinderen die opgroeien in armoede. Op vragen hierover van de SP zegt de verantwoordelijke wethouder niet vooruit te willen lopen op de takendiscussie. De SP hoort graag van de wethouder hoe het wachten op een takendiscussie de magen vult van deze kinderen. De SP stelt voor om het advies van de kinderombudsman over te nemen en een kindpakket in te voeren. De SP vindt dat geen enkel kind in armoede hoort op te groeien en zeker niet in Nederland. Geen enkel kind hoort met honger naar school gaan! Dit vraagt niet om een algemeen beleid, maar om een specifiek kindgericht beleid.

Voorzitter, de SP dient hierover vandaag een motie in:

Motie:  "Kindpakket"

De raad van de gemeente Oldambt in vergadering bijeen d.d. 13 november 2013 constateert dat:

• Er in het Oldambt aantoonbaar meer dan 700 kinderen in armoede leven
  • In de VN kinderrechtenverdrag elk kind recht heeft op een levenstandaard die toereikend is voor zijn lichamelijke, intellectuele, zedelijke en sociale ontwikkeling
  • Dat de ouders in eerste instantie hiervoor de verantwoording dragen en de staat daar waar nodig hen daarbij ondersteunt
  • Dat er gezinnen zijn in het Oldambt die deze ondersteuning van de gemeente behoeven
  • De kinderombudsman gemeenten adviseert een kindpakket in te voeren
  • Dit pakket bedoeld is voor alle kinderen in een huishouden met een besteedbaar inkomen onder de norm van 120% van het sociaal minimum

Overweegt dat:

• Met het verstrekken van ondersteuning in natura, zoals vouchers voor winter- en zomerkleding, het halen van een basiszwemdiploma, een bibliotheekpasje, toegang tot lokaal openbaar vervoer en deelname aan sportieve en culturele ontwikkeling  de steun direct bij het kind terecht komt
  • Het opgroeien in armoede een levenslange stempel drukt met alle persoonlijke en maatschappelijke gevolgen van dien
  • Met het kindpakket er een expliciet beleid is met als doel dat alle kinderen volledig kunnen deelnemen in de maatschappij

Verzoekt het college:

• Te onderzoeken hoe een kindpakket binnen het huidige budget, eventueel in samenwerking met andere organisaties, is te realiseren

Begeleid wonen jongeren.

Het project begeleid wonen voor jongeren wilde het college het vorige begrotingsdebat al afschaffen, gelukkig heeft de motie van de SP en PvhN, met steun van de raad, dit vorig jaar tegen gehouden.

Dit jaar vindt de bezuiniging hierop gewoon plaats. Jongeren zullen tussen wal en schip vallen, omdat er nu nog geen alternatief is voor deze vorm van laagdrempelige vorm van hulpverlening. De SP wil het jongerenproject behouden en verzoekt het college om dit belangrijke project te handhaven. In 2015 kunnen gelden in het kader van de transitie jeugdzorg worden ingezet.  Voor de overbrugging dient de SP hiervoor vandaag een motie in:

Motie:

“Begeleid wonen jongeren”

• De raad vorig jaar een motie heeft aangenomen  om het begeleid wonen project voor  het  jaar 2013 te behouden.
  • Vanaf 2014 de bezuinigingen op het begeleid wonen project voor jongeren “Wonen met kansen” en “Kamers met kansen”  van stichting Neon en Schienvat en Stichting welzijn Oldambt ingaan.
  • In de begroting 2013 voor het begeleid wonen project voor jongeren een bedrag beschikbaar van € 88.735.

Overweegt dat:

• Er grote zorgen zijn over een grote groep kwetsbare jongeren in onze gemeente.
  • Dat de begeleid wonen projecten zorgen voor een beter perspectief voor jongeren door bijvoorbeeld begeleiding naar een startkwalificatie of een baan en het bieden van laagdrempelige hulpverlening.
  • De jongeren uit het begeleid wonen project, na de sluiting nog steeds maatschappelijke begeleiding nodig hebben.
  • Het jeugdmaatschappelijk werk geen goed alternatief biedt voor deze laagdrempelige vorm van hulpverlening en deze jongeren hun perspectief op werk of opleiding kwijt raakt.
  • de begeleiding, buiten het project begeleid wonen, veel, zo niet meer, geld kost en deze extra kosten ten koste gaat van andere regulier maatschappelijke hulpverlening.
  • Het niet verantwoord is om te bezuinigen op de meest kwetsbare jongeren met meervoudige problematiek in onze gemeente.
  • De gemeente een doorslaggevende stem heeft in het voortbestaan van dit project, omdat externe fondsen alleen bereid zijn door te gaan wanneer de gemeente dit financieel ondersteunt.
  • Op dit moment wekelijks verzoeken binnenkomen om deel te nemen aan dit project.
  • Het voortzetten van het project nog steeds mogelijk is.

Verzoekt het college:

• De bezuinigingen op de begeleid wonen project voor jongeren niet door te voeren.
  • Geen onoverkomelijke besluiten te nemen ten aanzien van het begeleid wonen project voor jongeren in het kader van de verwachte decentralisaties en het programma  van de nieuw te vormen coalitie.
  • Het project begeleid wonen  project voor jongeren in elk geval in 2014 te behouden en hiervoor wederom € 88.735 voor beschikbaar te stellen.
  • Dit bedrag te dekken met het restant uit de bestemmingsreserve sociaal fonds (49.000) en het surplus wat is ontstaan door rentebijboeking  op andere fondsen vanuit de  Essent-gelden te weten de bestemmingsreserve sportstimulering en investeringsfonds (16.000) en de bestemmingsreserve cultuurfonds (23.735).

WMO.

De SP blijft staan voor een volwaardige thuiszorg waar gemeten wordt met de menselijke maat, zowel voor de zorgontvangers, als voor de zorgverstrekkers. Goede zorg voor een goed loon.

Infrastructuur

De SP fractie vraagt zich af wanneer er in de dorpen weer geïnvesteerd gaat worden, zoals bijvoorbeeld in Nieuwolda waar de wegen en trottoirs er beroerd bijliggen. De SP fractie maakt zich zorgen over het groenonderhoud. Het schijnt dat medewerkers van het voormalige Publiq en Synergon in verschillende teams naast elkaar aan de slag zijn in het groenonderhoud. Coördinatie binnen de gehele gemeente aangaande de verdeling van het groenonderhoud kan toch niet zo moeilijk zijn? We horen graag hoe de verantwoordelijk wethouder hier tegen aan kijkt.

Wanneer het groenonderhoud voor meer geld op een hoger niveau gebracht wordt, betekent dit dat Synergon minder tekorten heeft en de gemeente aan het eind financieel minder extra hoeft bij te dragen? Graag een reactie van de betrokken wethouders.

Financiën en begroting

Het ziet er naar uit dat de begroting van 2014 nog sluitend gemaakt kan worden. Vanaf 2015 pakken donkere wolken zich samen boven de gemeentelijke begrotingen van Nederland. Het afschuiven van bezuinigingstaken naar de gemeenten vereisen zware politieke keuzes. Op dit moment zijn de financiële consequenties niet duidelijk. Voor een beschouwing daarop is het nog te vroeg.

Er wordt 2,1 miljoen uitgetrokken voor bestrijden wateroverlast in Winschoten? De SP verwacht vooraf een plan met een gedegen onderzoek naar het oplossen van het probleem en vooral ook dat het probleem zich niet verlegd naar andere gebieden.

En dan aan het eind van dit betoog willen wij onze zorg uitspreken over de bedrijfsvoering. Het valt ons op dat er geen beweging is te constateren in vergelijk met de begroting 2013. In 2017 moet er EUR 2,5 miljoen zijn bezuinigd. De geplande verlaging en het schrappen van budgetten en de verlaging van de kosten bedrijfsvoering met EUR 100.000 zijn niet gerealiseerd. Graag een reactie hierover van het college.

namens gemeenteraadsfractie SPOldambt,

Martin Viel