SP Oldambt over Synergon

7 juni 2014

SP Oldambt over Synergon

De afgelopen week werd als een donderslag bij heldere hemel meegedeeld dat de afdeling metaal van Synergon gaat sluiten. De motivatie hiervoor is dat er veel verlies wordt geleden en dat er geen overeenstemming is gekomen met een overname kandidaat. De tekorten van de afdeling metaal brengt het bedrijf Synergon in problemen en daarmee ook de deelnemende gemeenten.

Dit lijkt een heldere keuze. Fractievoorzitter Martin Viel: "Als gemeenteraad gaan wij niet over de bedrijfsvoering, maar controleren wij dat wel. Zeker bij een keuze die zoveel impact heeft als het sluiten van een complete afdeling metaal. Dit geeft veel vragen en er moet op verschillende gebieden verantwoording worden afgelegd om helderheid te verschaffen. Het is te eenvoudig om het bij de participatiewet te leggen, want die is er op dit moment nog niet. Hoe heeft  het bijvoorbeeld zo ver kunnen komen? Wat is gedaan om het tij te keren? Welke investeringen zijn er gedaan en wat heeft dit gebracht? Hoe hebben de kosten zo hoog op kunnen lopen"?

De mensen houden gelukkig wel werk. Martin Viel:" Dat vind ik te kort door de bocht. Natuurlijk is het fijn dat er ander werk is, maar niet iedereen is daar geschikt voor. Bij Synergon werken kwetsbare mensen die vaak moeite hebben met grote veranderingen en soms bepaald werk niet verdragen. Naast de afdeling wordt ook expertise opgedoekt. Dat vind ik jammer omdat dit soort processen vaak onomkeerbaar zijn".

Moet het besluit worden herroepen? Martin Viel:"Ook dat vind ik te kort door de bocht. Wij hebben een brede verantwoordelijkheid. Als SP staan wij ook voor goede zorg voor iedereen die dit nodig heeft. Wij staan ook voor goed armoedebeleid. Dat moet ook betaald worden. Wanneer de gemeente elk jaar één tot twee miljoen moet bijleggen om Synergon op de been te houden gaat dat ten koste van andere zaken die wij als SP ook een warm hart toe dragen".

Hoe nu verder? Martin Viel:"Wij willen precies weten op basis waarvan dit besluit is genomen. Aan de hand daarvan zullen wij onze mening vormen. Alleen dan kunnen wij de mensen die het betreft in de ogen kijken, ook bij slecht nieuws".