SP stelt vragen over de eigen bijdrage in de Jeugd-GGZ.

9 februari 2015

SP stelt vragen over de eigen bijdrage in de Jeugd-GGZ.

Sinds 1 januari zijn de gemeenten verantwoordelijk voor de jeugdzorg. Ouders met kinderen die psychiatrische zorg nodig hebben, moeten een eigen bijdrage betalen voor een klinische opname wat uiteindelijk  kan oplopen tot wel €1500,- per jaar.

SP fractielid Willem Nomden," SP Oldambt vindt een eigen bijdrage bij een opname voor kinderen met een psychiatrische ziekte ongewenst. Niemand kiest ervoor om ziek te worden en dan is het onacceptabel dat de ouders worden geconfronteerd met een fikse afrekening. Mocht deze regeling, die voortkomt uit de nieuwe jeugdwet,  toch worden doorgezet, dan willen wij onderzocht hebben of een compensatie mogelijk is. Hierover hebben wij het college vragen gesteld. Ook willen wij weten om hoeveel kinderen het gaat. Ouders hebben bovendien al hoge reiskosten omdat de klinieken allemaal buiten de provincie gesitueerd zijn. Op dit moment wordt er in Den Haag nog volop gedebatteerd of de regeling geschrapt moet worden. Wij zouden graag zien dat in afwachting van dit debat de eigen bijdrage in het Oldambt wordt opgeschort".