Oldambt jeugdloonvrij!

7 januari 2016

Oldambt jeugdloonvrij!

Fulltime werken en toch moeten rondkomen met een inkomen dat bijna 300 euro onder de armoedegrens ligt: “Door het bestaan van het minimumjeugdloon kan dit in Nederland”, zegt SP-fractielid Willem Nomden.

“Het is belachelijk dat een 18-jarige die hetzelfde werk doet als oudere collega’s slechts recht heeft op 45% van het volwassen minimumloon, terwijl ze wel het volle pond moeten betalen voor de huur, zorgverzekering en boodschappen. Daarom heeft de SP tijdens de raadsvergadering het voorstel gedaan om Oldambt ‘jeugdloonvrij’ te maken”, vervolgt Willem Nomden.

Tijdens de raadsvergadering van 14 december 2015 diende de SP hiertoe, samen met de PvdA en gesteund door de VCP een motie in. Uiteindelijk is het voorstel met een ruime meerderheid in de Raad aangenomen. Naast de SP, PvdA en VCP stemden de Partij voor het Noorden, Oldambt Aktief en D66 voor de motie en met de VVD, CDA en CU tegen.

In het SP-voorstel om Oldambt Jeugdloonvrij wordt het college opgeroepen om jongeren die in dienst zijn van de gemeente een volwassen loon te betalen. Ook wordt verzocht aan het college om te onderzoeken of het mogelijk is de voorwaarde te stellen dat de bedrijven, die diensten leveren aan de gemeente, hun jongere werknemers een volwassen, en dus een volwaardig loon betalen. Willem Nomden: “Dat is niet alleen sociaal naar de hardwerkende jongeren, maar is ook een krachtig signaal naar het Binnenhof om eindelijk eens dat achterhaalde jeugdloon af te schaffen. Laten we er samen voor zorgen dat we in Oldambt de strijd aanvoeren voor een sociale verandering in ons land”.

Het college van Oldambt liet in een reactie weten het voorstel met enthousiasme te zullen uitvoeren. SP-wethouder Kees Swagerman noemde het een prima voorstel om het jeugdloon af te schaffen, met als bijkomend voordeel dat de gemeentelijke organisatie voor de jongere generatie aantrekkelijk wordt gemaakt om voor te willen werken.

Eerder dit jaar hebben onder andere de gemeenteraden van Zwolle, Nijmegen en Amsterdam zich al – geïnspireerd door de acties van Young & United – jeugdloonvrij verklaard.