Huishoudelijke zorg Oldambt

8 november 2016

Huishoudelijke zorg Oldambt

Het is een heel vervelende situatie nu 280 werknemers bij Oosterlengte ontslag hebben gekregen en een tijd van onzekerheid in gaan over hun toekomst. De werkgelegenheid wordt behouden, maar het is altijd maar weer afwachten hoe het er werkelijk uit gaat zien bij de nieuwe werkgever.

Uiteraard zal het college volop inzetten dat het personeel wordt overgenomen en dat zorgontvangers zo veel mogelijk, het liefst allemaal, hun eigen vertrouwde hulpverlener houden. De SP was onaangenaam verrast dat Oosterlengte heeft gekozen niet mee te doen voor een landelijk gezien goede prijs per uur. Hoe kan dat? Dat heeft Oosterlengte niet goed kunnen uitleggen, want andere, grotere organisaties (geen zorgcowboys) kunnen het blijkbaar wel. Het gaat de SP om goede, voor iedereen betaalbare en bereikbare zorg. Wanneer wij ver boven de marktprijs gaan, die Oosterlengte blijkbaar wil, dan moet dat geld ergens anders vandaan komen. Dat kan betekenen minder uren zorg inkopen, minder uren huishoudelijke hulp, of een eigen bijdrage laten betalen. Dat is niet waar de SP voor kiest omdat het extra geld, meer dan een miljoen, niet voor zorg maar voor de tekorten bij Oosterlengte wordt ingezet. Wij blijven kiezen voor de mensen die de huishoudelijke zorg hard nodig hebben, er wordt een prijs betaald waarmee de arbeidskosten goed betaald kunnen worden. Niet voor niets hebben zoveel andere, ook gerenommeerde organisaties, mee gedaan met de aanbesteding. De SP is trots op de kwaliteit die de huishoudelijke zorg heeft in onze gemeente en dat willen wij in stand houden en dat gaat ons lukken. De SP is erg ongelukkig met het feit dat de mensen in de huishoudelijke hulp een onzekere tijd tegemoet gaat, wij hadden dit graag anders gezien. We hopen dat er zo snel mogelijk duidelijkheid komt voor hulpverleners en hulpontvangers.