Actie in 't Schienvat Finsterwolde!

27 oktober 2018

Actie in 't Schienvat Finsterwolde!

Foto: SP

Een door de gemeente gewenste fusie met SWO die is afgeketst vanwege onderhoudskosten aan het gebouw. Onzekerheid over de toekomstmogelijkheden van stichting 't Schienvat. Teruglopende gemeentelijke subsidies en daarmee samenhangende (kerkelijke) fondsen. Steeds minder mogelijkheden om jongerenwerk in te vullen zoals ze het graag willen en gewend waren: met veel minder medewerkers en minder projecten.

Dit alles heeft het bestuur doen besluiten 't Schienvat te sluiten en het pand te verkopen. Actiecomité 't Schienvat voert strijd om het bestuur en de gemeente in te laten zien dat dit niet de bedoeling mag zijn. Vrijdagavond was SP Oldambt aanwezig bij een actie. Actiecomité en directeur beantwoordden vragen van kinderen, ouders en politieke partijen. We zagen mensen die met hart en ziel strijden voor de leefbaarheid van het dorp, waarvan 't Schienvat een belangrijk onderdeel is. En we zagen een directeur die graag verder wil met het werk van de stichting en dit graag verder wil uitbouwen zoals in het verleden.

Concreet, wat wil 't Schienvat nu van de gemeente? Geld om het gebouw op te knappen, zoals in de media naar voren is gebracht? Nee, daarin was men stellig: wij vragen geen geld voor het onderhoud van het gebouw. Wij willen de zekerheid dat we door kunnen als stichting 't Schienvat en bouwen aan onze organisatie, niet alleen in 2019 maar ook de jaren erna. En we willen samen met de gemeente een mooi plan opzetten om sociaal werk een plaats te geven in de dorpen, bijvoorbeeld vanuit 't Schienvat, en niet alleen vanuit Winschoten.

Nogmaals een pleidooi: geen monocultuur voor sociaal werk!