Eikenaar voert aanvallende SP-lijst aan

3 oktober 2018

Eikenaar voert aanvallende SP-lijst aan

Foto: SP / Provincie Groningen.

Met een lijst vol ervaring en talent gaat de SP de Provinciale Statenverkiezing van 2019 in. Gedeputeerde Eelco Eikenaar is de beoogd lijsttrekker van de partij. Fractievoorzitter Jan Hein Mastenbroek is nummer twee. Nieuwkomer Joke Lesman uit Hoogezand vervolmaakt de top 3. Verder bestaat de top 10 van de lijst uit ervaren Statenleden, talentvolle nieuwkomers en bekende strijders tegen gaswinning zoals Agnes Bakker. Lijstduwer is Tweede Kamerlid Sandra Beckerman.

Eikenaar is trots op zijn voordracht. ‘Het is een eer om de grootste en meest actieve partij van de provincie te mogen leiden. Het is bijzonder om een lange lijst bondgenoten van Groningen te mogen aanvoeren. De afgelopen jaren heb ik in de frontlinie mogen staan. Samen met vele strijdmakkers. Wij zijn tot het uiterste uitgedaagd door mensen met te veel macht en centen. Ze hebben ons gekrenkt en gekwetst. Maar ze rekenden daarbij buiten onze wilskracht, daadkracht en veerkracht. Buiten het feit dat we in Groningen altijd één keer meer opstaan dan dat ze ons tot vallen brengen.’

Sandra Beckerman won vier jaar geleden met de SP de provinciale verkiezingen door met 8 zetels de grootste te worden. Dit keer fungeert ze als lijstduwer. ‘In de Tweede Kamer voer ik de strijd voor Groningen. Dat kan niet zonder steun en inzet van bevlogen Groningers en mijn betrokken partijgenoten. Met Eelco en zijn team kunnen we de druk verder opvoeren, zeggenschap veroveren en overwinningen boeken.’

De voorgestelde kandidatenlijst wordt samen met een actieprogramma voorgelegd aan alle SP-leden in Groningen. Beide zullen definitief worden vastgesteld op de regioconferentie van 17 november aanstaande.