PROVINCIEBESTUUR BLIJFT IN HET ZADEL

9 februari 2019

PROVINCIEBESTUUR BLIJFT IN HET ZADEL

Foto: SP

Ondanks dreigende woorden eerder deze week van een aantal partijen is het college in de provincie niet gevallen. Woensdag hebben de overige coalitiefracties de SP zwaar onder druk gezet om een ander standpunt in te nemen over de zuidelijke ringweg. Een stem van de SP voor het stilleggen van onomkeerbare werkzaamheden in het slechtlopende project zou grote gevolgen hebben. Dat blijkt nu niet meer het geval. Vrijdagmiddag hebben CDA, D66, Christen Unie en GroenLinks alsnog hun vertrouwen in de SP uitgesproken.

Fractievoorzitter Jan Hein Mastenbroek van de SP is tevreden met die uitkomst: ‘Wij stemmen wat we vinden, niet wat andere partijen ons willen opleggen. Dat doen wij ook niet bij anderen. Vier jaar geleden braken we met de traditie dat de ijzeren coalitiediscipline heilig is. Partijen in oppositie en coalitie kregen ruimte voor hun eigen analyse en alternatieven. Goede moties worden gesteund, slechte plannen weggestemd. Dat zetten we graag door. Dat past bij de manier waarop wij in het college zijn gegaan. Het is een verstandig besluit van de andere partijen om niet op deze manier uit elkaar te gaan.’

Mastenbroek: ‘Uiteraard mag het best eens knetteren in de coalitie. In dit geval was er geen enkele reden om geen vertrouwen meer te hebben: wij hadden en hebben het vertrouwen in de samenwerking. Wij zijn een partij waar gemaakte afspraken staan als een huis. Daarnaast zijn wij altijd bondgenoot van Groningers en nooit een verlengsnoer van Haagse ellende. Dat is en blijft onze inzet in het provinciebestuur.’