EIKENAAR: ‘VERDUBBEL LEEFBAARPOT’

15 maart 2019

EIKENAAR: ‘VERDUBBEL LEEFBAARPOT’

Foto: SP

Er moeten nieuwe en forse investeringen komen in vooruitgang en voorzieningen in de hele provincie. Dat heeft SP-lijsttrekker Eelco Eikenaar bekend gemaakt op een rally van zijn partij in Hoogezand. De afgelopen jaren stak de provincie op initiatief van de SP miljoenen in lokale projecten. Van buurtzorg tot buurthuis en van buurtsuper tot buurtverenigingen. Niet politici maar mensen gaan over de verdeling.

Eikenaar pleit voor een verdubbeling van het fonds van 22 miljoen naar minimaal 44 miljoen: ‘We hebben gezien wat deze investeringen doen met dorpen, wijken en gemeenschappen. We hebben bijna 200 projecten van mensen gesteund. Dit is wat mij betreft de belangrijkste taak van de provincie.  We namen afscheid van de ‘daar gaan we niet over’- houding en zorgden dat we weer over zaken gaan die ons allemaal aangaan. En we deden nog iets wat politici maar vaak erg lastig vinden: we lieten het niet over aan de nukken van de politiek maar aan inwoners zelf. Zij maken plannen en voor goede plannen is er nu ook geld’

Eikenaar vreest voor de belangrijke leefbaarpot als de SP niet in het nieuwe provinciebestuur komt: ‘We hebben jaren moeten knokken om andere partijen te overtuigen van het belang van deze politieke keuze. Er zijn ook partijen die de provinciale centen liever aan prestigeprojecten spenderen. Dat gaan we alleen met zijn allen voorkomen. Wij gaan juist voor een verdubbeling. Dan kunnen we twee keer zoveel doen. Onze provincie is het waard.’

Lees verder: 'Onze leefbaarheid vergt groot onderhoud'

Bron: https://provinciegroningen.sp.nl/#node_1059