Dit nemen wij niet voor onze rekening

4 september 2019

Dit nemen wij niet voor onze rekening

De SP vindt het onverantwoord en onverdraagbaar dat het gemeentebestuur kiest voor een forse kaalslag in Oldambt. Daarom heeft de partij besloten niet akkoord te gaan met de aangekondigde bezuinigingen. Als gevolg daarvan verlaat de SP de coalitie.

SP-fractieleider Linda Bolderman: ‘Wij doen mee met verkiezingen en besturen eventueel mee om zaken te veranderen. Wij snappen heel goed dat in het huidige tijdsgewricht het niet altijd makkelijk is om ongeschonden uit de sociale strijd te komen. Dat ook wij af en toe moeten slikken. Maar andere partijen mogen nooit van ons verlangen dat wij meewerken aan de afbraak van zoveel belangrijke zaken. Wat ons betreft zijn onze alternatieven onvoldoende onderzocht. Daarmee is de samenwerking ten einde.’

De SP valt vooral over de aangekondigde bezuinigingen op de thuiszorg, gehandicaptenvervoer en het schoolontbijt. Bolderman: ‘Wij zullen de maatschappelijk druk tegen deze sociale sloop organiseren. Het nieuwe college kan rekenen op steun voor sociale plannen maar ook op openhartige oppositie tegen slechte voorstellen.’

De SP is trots op haar bijdrage in het college en verliest in de persoon van Kees Swagerman een zeer betrokken en betrouwbare wethouder. De partij zal de komende weken op zoveel mogelijk plekken in Oldambt toelichting geven op het besluit.