Ook linkse balletjes kunnen rollen en uit groeien.

28 juli 2021

Ook linkse balletjes kunnen rollen en uit groeien.

Foto: SP

Sluipenderwijs wordt de lobby voor kernenergie steeds groter en zijn de rechtse partijen er al zonder meer voor en ook bij de linkse partijen zijn er al helaas mensen die er hun oortjes naar laten hangen. Er wordt al gesproken over meerdere kleinere  kerncentrales waarbij de Eemshaven nadrukkelijk in beeld is. Er worden al bedragen genoemd van 7 miljard. (VVD)
 13 miljard.(KPMG) en 10 jaar bouwtijd. Maar de praktijk is dat je het bedrag kan verdrievoudigen, dus minimaal. 21 tot 39 miljard. En de bouwtijd 20 jaar, dus de 39 miljard is het waarschijnlijkst.
En daarbovenop komt dan nog de opslagkosten van het nucleaire afval en de ontmanteling ooit. En alles moet door de overheid, dus ons, gefinancierd worden. Want het bedrijfsleven is niet zo gek. Die investeerd alleen in zekere projecten met een rendement van minimaal 7%.
Hier ligt dus best een taak voor de SP. En dit kan prima met andere partijen en milieubewegingen.
Het voortouw nemen is niet moeilijk, bv door het organiseren van een fietstocht tegen kernenergie, etcetera.
Het huidige standpunt van de rechtse partijen begon ook doordat Klaas Dijkhoff een balletje opwierp. Laten wij nu maar een links en progressief balletje opgooien en het laten rollen. En laten we dan hopen dat de anti's wakker geschud worden.

Geschreven door: Bert Schaak