SP enquête:  Winschoter centrum mag wel wat gevarieerder!

6 augustus 2021

SP enquête:  Winschoter centrum mag wel wat gevarieerder!

Zaterdag 28 juli vroeg de SP afdeling Oldambt aan het winkelend publiek wat hun mening was over het centrum van Winschoten. Hoe hou je het centrum bruisend, zijn er voldoende winkels, is er voldoende horeca en moet je - met de niet te stuiten concurrentie van digitaal winkelen – misschien  andere functies in het centrum toelaten of stimuleren. Ook om als aantrekkelijke vestigingsplaats voor bedrijven en hun werknemers in beeld te blijven.

Bij de SP kraam ontstonden veel geanimeerde gesprekken en het bezoekend publiek leverde tal van ideeën om het centrum levendig en voor bezoekers boeiend te houden. Veel voorzieningen werden node gemist: openbaar toilet (met babyhoek), bewaakte fietsenstalling, meer overkapte zitplekken (zowel ouderen als jongeren), levende muziek, straatartiesten, vertier voor kinderen, pinautomaten, publiekspiano, meer groen, duurzaamheidswinkels, infozuilen regio en nog veel meer. Ook werd de wens om de markt weer naar het marktplein te verplaatsen meerdere malen geuit. Opvallend was dat vrijwel iedereen tevreden was over het horeca-aanbod, hoewel wat meer (gezonde) diversiteit wenselijk was. Uitbreiding was niet nodig. Voor wat betreft het winkelaanbod waren de antwoorden genuanceerder. De helft vond het winkelaanbod voldoende, maar onvoldoende gevarieerd.

Binnenkort zal de SP alle antwoorden verwerken in een rapport en aanbieden aan het college.