ZET NEDMAG 13 JULI IN THE SPOTLIGHT

12 juli 2024

ZET NEDMAG 13 JULI IN THE SPOTLIGHT

Foto: SP

Om de misstanden bij zoutwinner Nedmag aan de kaak te stellen organiseert de SP in Veendam op zaterdag 13 juli vanaf 13:00 uur een “Spotlight Walk”. Start zal zijn ter hoogte van de kringloopwinkel in Veendam en einddoel is de locatie van Nedmag aan de Billitonweg in Veendam.

De naam van de tocht is een verwijzing naar de avond-wandeltocht die elk jaar in Veendam gehouden wordt met subsidie door Nedmag.

SP woordvoerder Lian Veenstra: “Het is echt bizar! De zorgkosten van de Veendammers liggen 274 euro hoger dan gemiddeld in Nederland. Er verdwijnen kilo’s lood en kwik in de kwetsbare Waddenzee. Er verdwijnen tig liters diesel tijdens de winning van zout en bomen en vissen sterven door de uitstoot en lekkages. En dan hebben we het nog niet over de steeds groter wordende en toenemendebodemdaling, die schades aan woningen veroorzaakt. De daling bij Borgercompagnie is fysiek zichtbaar!”

SP-Tweede Kamerlid Sandra Beckerman zal 13 juli ook aanwezig zijn. Beckerman: “Al jaren stellen we de misstanden rondom de zoutwinning in Groningen aan de kaak en ook nu zal ik dat weer doen. Naast de gaswinning en al haar ellende wordt Groningen ook met de zoutwinning als een wingewest gezien en behandeld. Als SP zijn we het zo zat! Het moet nu stoppen!”

Al ruimt 50 jaar wint Nedmag zout onder de bodem van Veendam en al heel lang klagen bewoners en actiegroepen over de nadelige effecten daarvan. In een vernietigend onderzoek van RTL Nieuws en Pointer worden een groot aantal van die zorgen nu bevestigd. Nedmag zelf verschuilt zich achter de verouderde vergunning, ontkent de misstanden en speelt schone schijn met vele sponsoractiviteiten in de omgeving van de fabriek.

Ook lokale en provinciale fracties van de SP én de vele lokale actiecomités van bezorgde inwoners verzetten zich al jaren. Maar allemaal lopen ze tegen een muurop van bureaucratie en schijnbare onwil en zo gebeurt er niets. Veenstra: “We zijn er echt klaar mee, niemand heeft het recht om voor financieel gewin met de gezondheid van mens en natuur spelletjes te spelen. Wat ons betreft stopt de zoutwinning nu! Daarom zeggen we: Nedmag Opzouten! ”