Afdelingsprogramma 2022 - 2026

- voor werk

- voor het klimaat

- voor alle Oldambtsters

1. VOOR DE MENSEN, NIET VOOR DE MARKT !

Oldambt is een prachtige gemeente. Rust, ruimte en schone lucht zorgen voor een gezonde omgeving. Het is in Oldambt prima wonen en leven. We hebben goede voorzieningen zoals scholen, een ziekenhuis, een mooi cultuurhuis, zwembaden, sportzalen en -velden  en buurt- en dorpshuizen. Allemaal zaken die voor alle Oldambtsters nodig en belangrijk zijn.

Wij, de inwoners van Oldambt, hebben daarvoor gezorgd en wij moeten kunnen bepalen, hoe onze gemeente er uit ziet en gaat zien.

Veel van onze goede voorzieningen staan als gevolg van marktwerking stevig onder druk. De kosten van levensonderhoud worden als gevolg van winstbejag steeds hoger en een inkomen waarmee je goed rond kunt komen is voor steeds minder mensen weggelegd.

Noodzakelijke zorg is niet meer voor iedereen betaalbaar, de huren van woningen niet meer op te brengen, om nog maar te zwijgen van de torenhoge energiekosten.

Ziekenhuizen worden afhankelijk van commerciële belangen. De neo-liberale Europese commissie en de regering, handlangers van het kapitaal, zorgen ervoor dat de gemeente onvoldoende geld heeft om voor noodzakelijke wmo en thuiszorg, maatschappelijk werk, een goed wegennet en goed onderhoud van de openbare ruimte te zorgen.

De SP wil een gemeenteraad en -bestuur dat kiest voor u. Want het is uw Oldambt, U bepaalt. Het is geen speeltuin van de kapitaalsmarkt.

2.ER IS GENOEG VOOR IEDEREEN!

In onze gemeente is veel onnodige armoede, terwijl we in de vruchtbaarste streek van Europa wonen. Oldambtsters hebben altijd hard gewerkt en doen dat nog steeds. Er wordt in Oldambt meer dan genoeg verdiend om iedereen een gezond en welvarend bestaan te bieden. Ook genoeg om te voorkomen dat wie dan ook daarvan uitgesloten worden.

Veel van de opbrengsten van de windmolens, gas- en zoutmijnbouw, grootschalige landbouw en veeteelt, huisjesmelkers, OV-bedrijven verdwijnen in de zakken van rijke ondernemingen. Wij, de Oldambtsters, horen daar de vruchten van te plukken.

Nieuwe landbouwproducten, toerisme en snel internet geven extra mogelijkheden. Met een betere verdeling van werk en inkomen kan iedereen in Oldambt een prima toekomst tegemoet zien.

3.SAMEN KAN HET!

De SP kiest voor U. De SP reikt de hand aan iedereen die een eerlijke verdeling van de welvaart in Oldambt wil. Schouder aan schouder met allen die voor een solidair Oldambt zijn, waar niemand aan de kant komt te staan.

De SP geeft voor wat betreft de gemeentelijke uitgaven nadrukkelijk prioriteit aan het welzijn van alle Oldambtsters. Uitsluiting mag geen kans krijgen.

De SP zet stevig in op taallessen, computerlessen, ontwikkelingskansen voor jeugd, zorg aan ouderen, WMO-voorzieningen en thuiszorg.

Datareuzen als Google en Powerfields (met vrijwel geen werkgelegenheid) hoeven niet meer op vestigingsvoordeeltjes te rekenen.

De SP wil zorgen voor nieuwe bedrijven, waar de werknemers het grotendeels voor het zeggen hebben. Waar jongeren, maar ook mensen met een beperking een plek vinden. Waarbij de opbrengsten aan de bevolking ten goed komen.

Energiereuzen, nee, een gemeentelijk of provinciaal energiebedrijf, ja, maar dan in eigendom van de bevolking. Bedrijven die regiogebonden zijn, zodat ze niet

na 5 jaar verdwijnen omdat ze elders meer winst kunnen maken.

Wij maken samen met u een ontwikkelingsplan, waarbij naast de economische groei, ook een groter woningaanbod komt, om de leegloop van onze regio tegen te gaan. Daarmee zorgen we ook dat jongeren niet vertrekken maar hier een prima bestaan op kunnen bouwen.

Meer inwoners in Oldambt levert een hogere rijksbijdrage, dat helpt om onze voorzieningen en het onderhoud van de openbare ruimte op peil te houden.

Zo nodig nemen we een gecalculeerd voorschot op reserves. Ook gaat de SP met inwoners aan de slag om zelfvoorzienende coöperaties te ontwikkelen.

En niet onbelangrijk: in de gemeenteraad wil de SP ervoor  zorgen dat de gemeente samen met andere gemeenten een stevige vuist maakt tegen het armoede veroorzakende neo-liberaal regeringsbeleid.

4.WAT HEB JIJ VANDAAG GEDAAN VOOR OLDAMBT?

De leefomgeving in Oldambt is prachtig. Weinig gemeenten zijn zo groen. Om dat op een goede manier in stand te houden is onderhoud nodig. Niet alleen de gemeente is hiervoor verantwoordelijk. Ook de inwoners, U, de Oldambtsters hebben hierin een verantwoordelijkheid.

De Oldambtsters staan bekend om hun saamhorigheid en hulpvaardigheid. Te vaak loopt deze solidariteit tegen een muur van onmogelijkheden bij de landelijke of lokale overheid aan. Dorpsverengingen en wijkplatforms verdienen een steviger rol in de samenleving. Ook in die zin kiest de SP voor U. Samen met u gaat de SP aan de slag om de leefbaarheid in uw buurt of dorp, of zelfs straat te versterken.

We hebben het dan niet alleen over de openbare ruimte, maar ook over de veiligheid in de buurt en over beperking van verkeersoverlast

5.EN HET KAN !

De schaapskuddes voor het groenonderhoud  blijven in Oldambt. Daar waar nodig worden die uitgebreid naar de hele gemeente.

Wijken en dorpen en gemeente maken vergaande afspraken over het onderhoud én inrichting van de openbare ruimte. Het gemeentelijk budget kan daarvoor door de dorpsvereniging of het wijkplatform worden in gezet.

Dit geld ook met name voor de verkeersinrichting van dorp of wijk.

De gebiedsregisseurs en -wethouders blijven. Hun rol als pleitbezorger van de wijk of het dorp wordt verder benadrukt en gemeengoed.

Natuurbehoud en initiatieven voor versterking van de biodiversiteit worden gestimuleerd en beloond.

Met jongeren organiseert de SP jaarlijks een festival met muziek, theater, maar ook met speeddaten met bestuurders en politici. Hun inbreng (maar dan wel op hun manier)  moet medebepalend zijn voor de toekomst van Oldambt.

6.WE ZORGEN VOOR OLDAMBT EN VOOR ELKAAR !

In Oldambt zorgen wij (de inwoners) voor elkaar. We zorgen voor onze ouderen, die een prettige oude dag in een vertrouwde omgeving verdienen. Ook zorgen we voor onze kinderen. Dat ze kunnen spelen, dat ze op de scholen niet om financiële redenen worden uitgesloten van leuke dingen.

Mensen met een beperking (of misschien beter: met een uitdaging) hebben recht op middelen die de beperking verminderen of de uitdaging minder groot te maken.

Ook hier kiest de SP voor U. Én we kiezen ervoor om dat samen met de inwoners te doen. De gemeente gaat hiervoor voldoende middelen bieden.

Mantelzorgers worden ruimschoots gesteund. Respijtzorg wordt een staande voorziening. De zorg voor onze naasten mag in een rijk land als Nederland, nooit alleen afhankelijk zijn van mantelzorg.

We zorgen met elkaar voor een gezond milieu. Afvalscheiding blijft en de SP gaat samen met U kijken hoe we zwerfafval en vervuilende uitstoot van woonhuizen en bedrijven aan kunnen pakken.

Een dekkend netwerk van laadmogelijkheden voor elektrische fietsen en auto,s krijgt de volle aandacht.

7.DOE MEE, HET KAN !

De SP kiest voor U. Met bewonersorganisaties, patiëntenorganisaties, ondernemersverenigingen, milieuorganisaties, fietsersbond enz. gaat de SP plannen ontwikkelen om samen met U de zorg voor elkaar te verstevigen. We gaan samen zorgen voor een welvarende en gezonde toekomst voor alle Oldambtsers.

Veel kunnen we op die manier zelf met elkaar bereiken. Daar waar we de gemeente nodig hebben, zal de SP fractie in de raad én de SP wethouder in het college alles in het werk stellen om dit schouder aan schouder met de inwoners van Oldambt te realiseren.

Ook in de toekomst vindt U de mensen van de SP met de regelmaat van de klok op straat, in de winkelcentra en buurten om uw verhaal te horen.

De SP hulpdienst zal daarnaast als een bok op de haverkist een stevige vinger aan de pols houden.

8.DIT GAAT DE SP SAMEN MET U DOEN !

1.Het welzijn van de Oldambtsters is de maatstaf

• niemand wordt uitgesloten door bezuinigingen
  • gemeentelijke uitgaven verminderen het welzijn van minima niet

2.We maken met de inwoners van Oldambt een gemeentelijk ontwikkelingsplan