WIE TREKT DE ROTTE KIES

17 april 2023

WIE TREKT DE ROTTE KIES

Foto: Arthur Vroomans

Oldambt - De Rotte Kies van Winschoten is voor de meeste inwoners van deze stad een bekend begrip. Dit terrein, tegenover het oude St. Lucas ziekenhuis aan de Mr. D.U. Stikkerlaan is al jaren een doorn in het oog van menig Winschoter. De verpauperde, dichtgespijkerde woningen en de vervallen bedrijfspanden inclusief bijbehorende loodsen en schuren zijn al jaren onderwerp van discussie in de Molenstad.

De gemeente heeft de mogelijkheid om op te treden. In antwoord op schriftelijke vragen door Ger Klein van Gemeentebelangen Oldambt (tegenwoordig Wethouder Financiën, verkeer en vervoer, lokale democratie, werk en inkomen) gaf het college in 2021 aan in gesprek te zijn met de eigenaar van dit terrein. Omdat deze gesprekken op dat moment "constructief" verliepen, wenste het toenmalige college geen deadline op te leggen aan de eigenaar.

Foto: Arthur Vroomans

Aangezien we inmiddels twee jaar verder zijn is de Oldambtster SP zaterdag 15 April 2023 de wijk rondom de Rotte Kies in gegaan om in gesprek te gaan met de omwonenden van deze gerechtelijke dwaling. Tijdens deze gesprekken kwam naar voren dat de mensen er helemaal klaar mee zijn. Er is al regelmatig brand gesticht, het trekt daklozen aan en het ziet er simpelweg niet uit. Mensen zouden nog liever een nieuwbouwcomplex met meerdere verdiepingen als uitzicht te hebben dan nog langer aan te moeten kijken tegen dit "Rattenklooster" zoals een oudere dame heel beeldend verwoordde.

Foto: Arthur Vroomans

De SP zal komende tijd steunbetuigingen gaan verzamelen onder de inwoners van Oldambt.  Door in overleg te gaan met de betrokkenen hoopt de SP te komen tot een gerichte actie om zodoende deze rotte kies eindelijk eens te trekken.