SP biedt steun aan St. Vitusstraat na teleurstellend debat

1 april 2024

SP biedt steun aan St. Vitusstraat na teleurstellend debat

Foto: Arthuur

Winschoten - Op zaterdag 30 maart heeft de lokale SP-afdeling in Oldambt de bewoners van de St. Vitusstraat een steunbetuiging gegeven na een teleurstellend debat eerder die week in de gemeenteraad. Dit debat was het vervolg van een verhit interpellatiedebat in December over de voorgenomen sloopplannen van woningcorporatie Acantus.

Omdat er tijdens de raadsvergadering geen duidelijkheid werd geboden, heeft de SP koffie en soep uitgedeeld om de bewoners te ondersteunen. SP-fractievoorzitter Harma Nobbe was aanwezig om met hen te praten: "Het is schokkend om te zien hoe Acantus en het gemeentebestuur de bewoners in de steek laten."

Foto: Arthuur

Er liggen nu zowel een uitgestelde sloopvergunningsaanvraag van Acantus als een aanvraag om de woningen als gemeentelijk monument aan te wijzen op tafel. De bewoners zitten in onzekerheid en zien hun buurt langzaam achteruitgaan. Terwijl er vanwege het woningtekort veel mensen staan te springen om een huis, staat hier inmiddels een tiental woningen leeg. Sommige al meer dan een jaar, wat heeft geleid tot inbraken en diefstal.

Tijdens de recente raadsvergadering van 27 maart heeft de VCP een motie ingediend om Acantus te dwingen de woningen via antikraak organisatie Carex te verhuren. Nobbe benadrukte: "Ik sta achter de motie. Daarnaast vraag ik mij ook af waarom Acantus zijn verantwoordelijkheid niet neemt door in goed fatsoen te zorgen voor bewoning en onderhoud."